INZERCE

Nové železniční spojení Drážďany – Praha je součástí sítě TEN-T a napojí Českou republiku na západoevropskou vysokorychlostní železnici. Foto: Pixabay

Správa železnic a DB Netz vybraly projektanta Krušnohorského tunelu pro vysokorychlostní trať do Drážďan

Správa železnic a německá DB Netz uzavřely smlouvu s dodavatelem na zajištění projektové přípravy přeshraničního úseku vysokorychlostní tratě z Prahy do Drážďan. Projektanti tak v nejbližší době zahájí práce na dokumentaci pro připravovaný Krušnohorský tunel. Nové železniční spojení Drážďany – Praha je součástí sítě TEN-T a napojí Českou republiku na západoevropskou vysokorychlostní železnici.

Klíčovou veřejnou zakázku, která bezmála třicetikilometrový Krušnohorský tunel přiblížila dále k samotné realizaci, vyhlásily Správa železnic a DB Netz jako takzvaný společný zadavatel. Pokračuje tak mezinárodní spolupráce, jejímž výsledkem bude dokončení tohoto důležitého přeshraničního úseku vysokorychlostních železnic.

Zadávacího řízení se zúčastnily přední evropské společnosti, zabývající se projektováním dopravních staveb. V soutěži uspělo sdružení firem vedené rakouskou společností ILF Consulting Engineers Austria Gmbh, které zpracuje dokumentaci pro územní rozhodnutí na Krušnohorský tunel spojující Heidenau a Ústí nad Labem novou trasou.

Na projektu přeshraničního tunelu budou spolupracovat nejen zahraniční experti se zkušenostmi z podobných evropských staveb, ale také odborníci z České republiky.

Projektanti zahájí práce na dokumentaci v následujících dnech. Hotovo by mělo být v roce 2024.

Krušnohorský tunel je součástí nové vysokorychlostní tratě (VRT) Drážďany – Praha. Studie proveditelnosti počítá s jeho využitím pro osobní i nákladní dopravu, což umožní převedení až 150 vlaků přepravujících zboží z údolí řeky Labe. To přispěje ke snížení hlukové zátěže v okolí stávajících tratí. Zprovozněním tunelu zároveň dojde k radikálnímu zkrácení jízdní doby z Ústí nad Labem do Drážďan. Expresní vlaky přepraví cestující na této trase za méně než půl hodinu.

Budoucí vysokorychlostní trať

Z trasy budoucí vysokorychlostní trati pokročila příprava popisovaného přeshraničního úseku zatím nejdále. Zahrnuje nejméně 26 kilometrů dlouhý česko-německý tunel a navazující trať do Ústí nad Labem. Krušnohorským tunelem se bude jezdit rychlostí až 200 kilometrů za hodinu. Kromě spojů s cestujícími jej budou moci využívat i nákladní vlaky.

Na jaře informovala Správa železnic o zahájení přípravy geologického průzkumu pro tuto přeshraniční VRT. Pro úsek Ústí nad Labem – Heidenau uzavřela dvě smlouvy související s přípravou terénního průzkumu. V tomto případě bylo vybráno sdružení vedené společností Dr. Spang Ingenieurgesellschaft für Bauwesen, Geologie und Umwelttechnik. To má za úkol připravit geologické a hydrogeologické posudky.

Napojení na mezinárodní síť

Nové železniční spojení Drážďany – Praha je součástí sítě TEN-T a napojí Českou republiku na západoevropskou vysokorychlostní železnici. Zásadně zkrátí cestovní doby, a to nejen v mezinárodní dopravě. Nové tratě by měly zároveň uvolnit kapacitu stávajících tras, čímž umožní další rozvoj regionální dopravy.

Z Prahy do centra Ústí nad Labem by měly mezinárodní expresní vlaky dorazit za 25 minut. Z Ústí nad Labem pak budou v Drážďanech za dalších 26 minut.

Výstupní portál Krušnohorského tunelu se má nacházet poblíž obce Stradov. Zde má zároveň vzniknout stanice pro možnost předjíždění vlaků. Tento úsek skončí v nové železniční stanici Ústí nad Labem centrum. Počítá se zde se smíšeným provozem, který umožní odvést část nákladní dopravy z údolí Labe.

(rov)