Celková spotřeba pohonných hmot v České republice ve srovnání s loňským koronavirovým rokem opět roste. I přes výrazný propad poptávky po pohonných hmotách letos v únoru a březnu, který souvisel s protipandemickými opatřeními, byla v prvním pololetí spotřeba nafty nakonec meziročně vyšší. Klesá ale spotřeba benzínu. Příčinou jsou nejen koronavirová omezení individuálních cest, ale i rostoucí podíl hybridních pohonů.
Spotřeba pohonných hmot se v Česku letos v prvním a druhém čtvrtletí vyvíjela naprosto odlišně. Podle České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO) se v ní během prvních měsíců roku negativně projevila restriktivní opatření související s pandemií Covid-19.
V prvním čtvrtletí se prodej automobilových benzínů meziročně propadl o 20 procent, u motorové nafty nastal pokles jen o 3 procenta. Trend se díky uvolnění pandemických opatření otočil během dubna až června.
„Ukončení nouzového stavu na konci března, postupné uvolnění restrikcí a zlepšování ekonomické kondice v řadě odvětví vedlo k nárůstu poptávky u obou komodit. Růst poptávky po naftě ve druhém čtvrtletí 2021 úzce koresponduje s vývojem HDP, který za druhé čtvrtletí roku 2021 rostl o 8,5 procenta. Poptávku po benzínu ovlivnila domácí individuální osobní doprava i turistika a cesty do zaměstnání,“ komentuje vývoj Václav Loula z ČAPPO.
Celkově tak za první pololetí dle údajů ČAPPO rostly prodeje pohonných hmot meziročně o 2 procenta, přičemž spotřeba motorové nafty vzrostla o 4 procenta. Poptávka po benzínu však klesla, a to o 5 procent.
Z dlouhodobého hlediska měla spotřeba automobilových benzínů v Česku již delší dobu klesající tendenci. Dle údajů ČAPPO byla poptávka po benzínu v roce 2018 o více než čtvrtinu nižší než o 15 let dříve. V dalších letech jeho spotřeba spíše stagnovala, mírný růst byl zaznamenán v roce 2018 a 2019. Je to důsledkem hlavně oživení ekonomiky a růstu HDP, ale i zvýšeného zájmu o nákup nových vozidel s benzínovým motorem.
„Největší podíl nafty na celkových odběrech paliv u našich členských firem jsme evidovali v roce 2017, a to 88,2 procenta. V posledních pěti letech její podíl pozvolna klesá, nicméně stále tvoří více než 80 procent odběrů firem sdružených v naší nákupní alianci,“ říká generální ředitel nákupní aliance Axigon, jež firmám poskytuje tankovací karty Shell a EuroOil, Damir Duraković.
Podle odhadu ČAPPO bude letos celková spotřeba u automobilových benzínů meziročně stagnovat, ve srovnání s „předcovidovým“ rokem 2019 ale klesne o více než desetinu. Příčinou však nejsou jen mimořádná opatření v loňském a letošním roce. Dle údajů Sdružení dovozců automobilů o vývoji nového vozového parku za 8 měsíců letošního roku totiž pokračuje výrazný nárůst počtu elektromobilů (BEV a plugin hybridy) a především hybridů.
„Vliv elektromobilů není vzhledem k nízké srovnávací základně zatím tak významný, avšak podíl nových hybridních automobilů dosáhl za letošek do srpna již 8,4 procenta. Nově vyráběná vozidla mají také nižší spotřebu benzínu, roste ovšem i dovoz ojetých automobilů,“ doplňuje Václav Loula.
Zvýšený zájem o alternativní pohony potvrzuje nákupní aliance Axigon, která od letoška poskytuje vedle klasických tankovacích a CNG karet také Energokartu pro dobíjení elektromobilů. Ta je akceptována u nabíjecích stanic společností ČEZ, PRE a E.ON, které pokrývají více než 70 procent rychle rostoucí sítě.
„Zájem o Energokarty nás překvapil. Hned za první měsíce fungování evidujeme řádově stovky aktivních karet. Po společnosti Kia se na nás obracejí i další výrobci a distributoři elektromobilů, pro které budeme vydávat a spravovat univerzální nabíjecí karty,“ uzavírá Damir Duraković.
Tomáš Rovný