České dráhy se neúčastní nabídkového řízení na linku mezi Plzní a Domažlicemi. Požadavky kraje není možné podle státního dopravce do konce roku 2026 řádně naplnit. Podle Českých drah jde o počty a technické parametry vozidel, včetně přepravní kapacity a vybavení systémem ETCS. „Žádali jsme zadavatele o posunutí termínu zahájení plnění smlouvy minimálně na prosinec 2027, tomu nebylo vyhověno,“ uvedl člen představenstva a náměstek generálního ředitele Českých drah pro osobní dopravu Jiří Ješeta. Lhůta k podání nabídek končí dnes, tedy 28. března.

Podle mluvčího Českých drah Filipa Medelského se jedná o první případ, kdy se státní dopravce po vyhodnocení zadávacích podmínek rozhodl do soutěže nevstoupit. „Nebudeme předvídat další průběh u jiných provozních souborů. Pro České dráhy platí, že se plánují účastnit soutěží všude tam, kde to pro nás bude dávat ekonomický smysl,“ sdělil Ekonomickému deníku Medelský.

České dráhy svou neúčast v soutěži odůvodňují tím, že provedly průzkum trhu, ze kterého vyplynulo, že se na trhu nenecházejí vhodná „secondhandová vozidla“, která by splňovala parametry kraje, a i kdyby byla k dispozici, nelze je vybavit palubní jednotkou ETCS a provést další úpravy ve lhůtě kratší než 24 měsíců.

„Podobně u nových vozidel, tam je dodací lhůta i podle rozhodovací praxe Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže minimálně 25, ale dle aktuálních indikativních nabídek také až 48 měsíců. Dopravce logicky může pořídit vozidla až po definitivním dokončení soutěže a vyhlášení výsledků, tedy může je objednat přibližně jen 18 měsíců před zahájením provozu podle soutěžené smlouvy,“ informovaly České dráhy.

Mohlo by vás zajímat

Upozornily na to, že kraj tak žádnému dopravci, který vozidla nemá k dispozici a připravená pro provoz, nenechává dostatek času na splnění smluvních předpokladů. Pokud by navíc nedošlo k nasazení vozidel včas, hrozí masivní sankce.

Nerovný trh

„České dráhy by navíc, na rozdíl od všech ostatních dopravců na tuzemském trhu, ještě musely na vozidla realizovat veřejnou soutěž. Tím jsou ještě více znevýhodněny oproti své konkurenci, která nemusí postupovat podle zákona o zadávání veřejných zakázek,“ upozornily České dráhy. Podle mluvčího Českých drah Medelského by efektivitě procesu liberalizace trhu osobní železniční dopravy by jistě prospělo, kdyby všichni aktéři měli v rámci soutěží rovnocenné podmínky.

České dráhy také ve svém vyjádření uvedly, že vnímají počínání Plzeňského kraje a šibeniční termín vypsání veřejné zakázky vzhledem k začátku jejího plnění za výrazně limitující pro dopravce, kteří již nyní nedisponují vozidly, která by mohla být na tento provozní soubor nasazena.

„Požadovali jsme po zadavateli, aby alespoň upravil kvalitativní požadavky tak, abychom mohli k prosinci 2026 nabídnout dočasné řešení s využitím stávajících vozidel vybavených systémem ETCS a následně realizovali postupné nasazení zcela nových jednotek řady 847 RegioFox, které reálně nemohou být dodány dříve než v první polovině roku 2027. Zadavatel však naše návrhy zamítl a trvá na plnění podmínek již od konce roku 2026,“ uvedl Jiří Ješeta s tím, že tak Plzeňský kraj České dráhy ze soutěže vyřadil.

„Připravil se o možnost získat pro linku P3 zcela nové komfortní vlaky ČD, které už v kraji ke spokojenosti cestujících jezdí a je dokonce možné je provozovat i s příměsí HVO, tedy s menším dopadem na životní prostředí než jiná obdobná dieselová vozidla,“ dodal.

Kraj je vázán mlčenlivostí

Plzeňský kraj věděl podle Českých drah o konci kontraktu řadu let, a přesto se rozhodl vypsat soutěž na poslední chvíli s parametry, které nejsou splnitelné pro dopravce, kteří už nemají vozidla dopředu připravená. „České dráhy podaly proti takto nastaveným podmínkám námitky, které kraj ke dni podání nabídek nevyřídil. V případě negativního rozhodnutí o námitkách nechají České dráhy nastavené parametry přezkoumat Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže,“ informoval státní dopravce.

České dráhy zároveň uvedly, že věří, že do budoucna budou zadávací podmínky u veřejných zakázek nastavovány tak, aby umožňovaly reálnou soutěž mezi dopravci za férových a nediskriminačních podmínek.

K nabídkovému řízení se vyjádřil také Plzeňský kraj. Podle mluvčí Evy Mertlové nebyla zakázka dosud vyhodnocena ani ukončena. „Veškeré skutečnosti týkající se zakázky budou v souladu se zákonem komunikovány přes profil zadavatele EZAK. Pokud se účastník řízení cítil dotčen, mohl do určitého data podat proti podmínkám veřejné zakázky námitky, kterými se pak zadavatel zabývá,“ sdělila Ekonomickému deníku Mertlová. Vyřízeny podle ní budou v zákonné lhůtě.

„O skutečnosti, zda byly námitky podány a zda byly řešeny může hovořit pouze ten, kdo námitky podává. V tuto chvíli je kraj vázán mlčenlivostí,“ uzavřela mluvčí Plzeňského kraje.