INZERCE

Spor EK vs. Google se vyostřuje. Komise chystá další kroky

Evropská komise se v příštích několika týdnech chystá učinit nové kroky v antimonopolním sporu s americkou internetovou společností Google. 

Komise začala v roce 2010 vyšetřovat, zda Google nezneužívá svého dominantního postavení v oblasti internetového vyhledávání. Nyní komise podle listu žádá firmy, které si na Google stěžovaly, aby povolily zveřejnění některých důvěrně poskytnutých informací. To podle odborníků signalizuje, že komise připravuje oficiální obvinění Googlu.

Pokud komise dospěje k závěru, že firma porušuje pravidla hospodářské soutěže, může ji potrestat pokutou až do deseti procent jejích globálních tržeb. Komise již v minulých letech pokutovala vysokými částkami přední americké technologické společnosti Microsoft a Intel.

Google jakékoliv porušování antimonopolních pravidel popírá. Loni v září Evropská komise odmítla již třetí návrh americké firmy na urovnání antimonopolního sporu. Ústupky, které Google nabídl, označila za nedostatečné.

Rozhodnutí EK přichází ve chvíli, kdy zaoceánský technologický obr vyhlásil expanzi do dalších evropských zemí. Po dvou letech spekulací o expanzi v Evropě potvrdil Google plány na rozšíření svých obchodních aktivit do Bulharska a Litvy. Krok oznámil finanční ředitel Googlu pro regiony Evropy, Středního Východu a Afriky Graham Law. Společnost se chce v v Bulharsku i Litvě zaměřit spíše na komerční aktivity , než na vědu a výzkum. (Více jsme o expanzi Googlu psali ZDE).

Když evropské instituce zahájily tažení proti Googlu s cílem přimět ho k rozdělení svých služeb, vzbudilo to značný zájem. Iniciátorem tohoto sporného tahu je německý europoslanec Andreas Schwab, čtyřicátník s vizáží obyvatele Silicon Valley.

“Evropa má co nabídnout,” vysvětlil svoje motivy. “Americká technologická převaha je ale příliš velká na to, aby jí mohly konkurovat technologie vyvíjené třeba v Německu nebo ve Francii.”

Schwab dodal, že v povaze amerického technologického zázraku je geneticky zakódovaná globálnost, tedy něco, k čemu musí evropská konkurence pracně dospívat. Schwab jako generál velící pomyslné bitvě volá po tom, aby Evropa a její soupeři začínali boj za stejných podmínek. V praxi to znamená, že třeba právě Google musí nejprve přijít o výhodu, kterou mu poskytuje jeho globálnost.

Nejde ani zdaleka jen o to na jakém místě ve vyhledávání se budou umisťovat různé produkty nebo o to jestli Google zvýhodňuje či neznevýhodňuje svoje produkty. Evropa si bolestně uvědomuje, že technologický náskok této společnosti začal zasahovat do dalších a dalších oblastí.

Nejviditelnější je tento trend pro někoho možná kupodivu v oblasti automobilismu. Google totiž začal pracovat na projektu auta, které nepotřebuje řidiče a v lednu zahájil jeho ostré testování v severokalifornském provozu. V kuloárech se mluví o tom, že by tento vůz mohly začít využívat firmy jako třeba taxislužba Über, další z inovativních projektů, proti kterým se Evropa brání zuby nehty. Pokud by k takovému spojení došlo, znamenalo by to ránu celé struktuře evropského automobilismu.

Ondřej Fér