INZERCE

Elektrický vlak v Kolíně nad Rýnem. Ilustrační snímek. Foto: Wikimedia Commons

Spolková vláda plánuje navýšení kapitálu státních Deutsche Bahn o dvě miliardy eur. Kde ale tyto peníze vzít?

Finanční potřeby německé železnice jsou velké, ale pokladna je prázdná. Podle německé vlády má být nedostatek finančních prostředků společnosti Deutsche Bahn ve výši dvou miliard eur v roce 2024 odstraněn navýšením kapitálu. To by však musela schválit Evropská komise, uvedl časopis Der Spiegel.

Plánování je již v plném proudu. V nadcházejícím pozdním létě má začít první rozsáhlá rekonstrukce železničního koridoru z Frankfurtu nad Mohanem do Mannheimu. Dokonce je už zamluvena i flotila desítek náhradních autobusů. Podle Der Spiegel se ale zdá, že ve financování stále existují mezery. Deutsche Bahn potřebuje další dvě miliardy eur pro rok 2024.

Další renovace mají následovat. Do roku 2027 mají spolknout přibližně 45 miliard eur. Do té doby počítá rozpočtový plán s 11,5 miliardami eur pro železniční síť. Dalších 12,5 miliardy půjde z Fondu pro klima a transformaci, zvláštního fondu spolkové vlády, který bude naplněn především z daně z CO2.

Kromě toho si chce železnice půjčit 3 miliardy eur. Odkud se má vzít zbytek peněz do roku 2027, není dosud jasné.

V současné době se v rámci německé vlády diskutuje o tom, z jakého zdroje by měla finanční injekce přijít. Federální rozpočet je v současné době již přečerpán, takže lze předpokládat, že částka by mohla být opět odkloněna ze zvláštního fondu. Díky tomu by spolkový ministr financí Christian Lindner (FDP) mohl dodržet svůj slib, že udrží dluhovou brzdu pro rozpočet. Navýšení vlastního kapitálu však musí schválit Evropská komise.

V současné době probíhá odpovídající postup pro navýšení kapitálu o 1,125 miliardy eur, o kterém již bylo rozhodnuto. Bruselští úředníci chtějí zajistit, aby se peníze vynaložily na infrastrukturu – aby z toho měli prospěch i konkurenti státních železnic.

(nik)