Německá vláda chce v příštích dvou letech poskytnout společnosti Deutsche Bahn mnohem větší finanční podporu, než se dosud plánovalo. Dopravní koalice chce společnosti v letech 2024 a 2025 poskytnout celkem o patnáct miliard eur více, napsal německý dopravní web Bahnblogstelle. Prostředky mají pocházet z Fondu pro klima a transformaci (KTF), který je součástí spolkového rozpočtu, vyplývá vládního návrhu, o němž informoval úterní vydání listu Handelsblatt.
V návrhu rozpočtu počítá spolková vláda v rámci běžného rozpočtu s výdaji na železnice ve výši dvanácti miliard eur. Na koaličním výboru koncem března však koalice rozhodla, že do roku 2027 poskytne na železniční síť dalších 45 miliard eur. To je investiční požadavek, který Deutsche Bahn považuje za naléhavě nutný pro údržbu a rozšíření železniční sítě.
„Spolková vláda potvrzuje rozhodnutí koaličního výboru ze dne 28. března 2023 pokrýt až 45 miliard eur investičních potřeb Deutsche Bahn, mimo jiné s využitím příjmů z CO2 příplatku k mýtnému pro nákladní automobily, které budou zcela převážně použity na investice pro železnice,“ uvádí se v předloženém materiálu kabinetu.
„V této souvislosti bude rovněž prověřeno, zda a v jakém rozsahu může KTF v příštích dvou letech přispět na pokrytí investičních potřeb částkou 15 miliard eur,“ pokračuje vládní podání. Spolková vláda tak chce nejprve prověřit, zda investice do železniční sítě splňují podmínky Fondu pro klima a transformaci.
Mohlo by vás zajímat
Vládní kruhy jsou přesvědčeny, že tomu tak je. KTF má k dispozici celkem téměř 180 miliard eur na investice do projektů v oblasti klimatu a transformace.
Menší, ale důležité kroky pro obnovu železnic
Samotné Deutsche Bahn před několika dny oznámilo, že plánuje další investice do své železniční sítě. Podle zprávy médií se balíček skládá z 355 opatření, především v regionech se slabší dopravou.
„Do našeho plánování jsme zahrnuli celkem čtyři miliardy eur na realizaci takzvaných menších a středně velkých opatření,“ řekl člen představenstva DB pro infrastrukturu Berthold Huber zpravodajskému portálu The Pioneer.
Opatření zahrnovala mimo jiné 36 předjízdných kolejí, 41 opatření pro zkrácení vzdáleností bloků a 140 vrchních kontrolních bodů pro rychlejší organizaci změn kolejí, například při staveništních pracích.
Většina ze čtyř miliard eur bude do železniční sítě investována do roku 2027, uvedl Huber. „Samotných 355 malých a středních opatření má pozitivní vliv na celou síť, takže v konečném důsledku očekáváme zvýšení přesnosti o čtyři procentní body,“ doplnil. Každé opatření totiž okamžitě zlepšuje stabilitu sítě. Peníze budou plynout až do roku 2030 „navíc“ k již známým opatřením na obnovu vysokorychlostních koridorů, jako je například trať Mannheim-Frankfurt.
(mig)