Německá vláda plánuje poskytnout společnosti Deutsche Bahn další miliardy z Fondu pro klima a transformaci, který je zvláštním aktivem spolkové vlády. Dráhy z něj mají do roku 2027 získat 12,5 miliardy eur, napsal s odvoláním na tiskovou agenturu DPA německý železniční web Bahnblogstelle.
Německá železniční síť je zčásti zchátralá, v příštích letech má být tak zásadně obnovena. Přispět k tomu mají i prostředky Fondu pro klima a transformaci (KTF), který je financován mimo jiné z výnosů z ceny CO2 v odvětví dopravy a tepla. Podle návrhu mají jeho programové výdaje v roce 2024 činit přibližně 57,6 miliardy eur, což je o 21,6 miliardy eur více, než jsou cílové výdaje pro rok 2023.
Prioritami financování by měly být energetická renovace budov, dekarbonizace průmyslu a také rozšíření obnovitelných zdrojů energie, elektromobility a nabíjecí infrastruktury. Deutsche Bahn má pak do fondu přispět třemi miliardami eur.
Ztráta důvěry
Navzdory miliardovým finančním prostředkům od spolkové vlády, které do železnice směřují, však samotní zaměstnanci zřejmě pochybují o úspěchu rozsáhlého programu restrukturalizace podniků s názvem „Silná železnice“. Podle průzkumu, o kterém informoval časopis Der Spiegel, totiž pouze každý třetí zaměstnanec DB Netz AG stále věří, že se strategii podaří úspěšně realizovat. V loňském roce bylo dotazováno 32 tisíc z 57 500 zaměstnanců. Podle zprávy nyní průzkum koluje v podnikových kruzích.
Strategií „Silná železnice“ chce státní podnik posílit zanedbanou síť a do roku 2030 zdvojnásobit počet cestujících. Stále méně zaměstnanců drah však chce věřit, že se to podaří. Ještě před třemi lety byla míra důvěry vyšší, a to 37 procent – oproti dnešním 34 procentům.
Mohlo by vás zajímat
Ve firmě si zaměstnanci stěžují, že „vše, co nás nikam neposune“, často není dokončeno včas. Kromě toho se podle nich rozhodnutí často přijímají až příliš pozdě. Pouze třetina železničářů si myslí, že dosud provedená opatření v posledním průzkumu mezi zaměstnanci vedla ke zlepšení.
(mig)