Cestovat mezi hlavním městem a Středočeským krajem by mělo být v následujících letech mnohem snazší a také rychlejší. Středočeský kraj chystá trolejbusovou linku mezi pražskou stanicí Českomoravská a Brandýsem nad Labem-Starou Boleslaví. Cestujícím by měla začít sloužit v roce 2026. V plánu je i propojení metropole tramvajovou tratí se středočeskými Zdiby.
Na konci letošního října středočeští krajští zastupitelé schválili smlouvy s obcemi Sedlec a Zdiby týkající se stavby tramvajové trati. Dokumenty se týkají například stavby nové silnice, úprav zeleně nebo vodních toků. Středočeský kraj zároveň dokončil dokumentaci k žádosti o územní rozhodnutí.
Stavba by měla začít v roce 2025 a do Zdib by měly tramvaje z pražských Kobylis zajíždět na konci roku 2027. Trať bude dlouhá zhruba 5,2 kilometru, na trase by mělo být osm zastávek a měly by ji obsluhovat linky 10 a 17. Začínat má v zastávce Vozovna Kobylisy a pokračovat až do Dolních Chabrů. Na konci silnice je převedena na její východní okraj a pokračuje do Zdib a dále k obratišti v budoucím terminálu Sedlec. „Součástí terminálu Sedlec je i parkoviště P+R s kapacitou 834 parkovacích míst. Projekčně je terminál připraven pro budoucí navazující tramvajové trati do Líbeznic a Odolene Vody,“ uvedl radní pro oblast veřejné dopravy Středočeského kraje Petr Borecký ze STAN.
Na tento záměr si Středočeský kraj nechal vypracovat technickou studii, ke které se mají vyjádřit obce. „Koridor bude od terminálu v Sedlci kopírovat dálnici, současně však musí zohlednit její plánované rozšíření na 3+3 jízdní pruhy. Samotná stavba trati do Odoleny Vody by mohla začít v roce 2030,“ uvedl Borecký. Náklady na celou akci jsou zhruba 2,5 miliardy korun, přičemž 85 procent by měla pokrýt unijní dotace. Tramvajová trať by měla odlehčit přetíženému okraji metropole.
Trolejbusem do Brandýsa nad Labem
Pohodlnější přepravu mezi hlavním městem a Středočeským krajem má přinést i další z projektů – trolejbusová linka do Brandýsa nad Labem-Staré Boleslavi. „V současné době pracujeme na několika projektech, které budou znamenat náhradu dieselových autobusů ekologicky čistými vozidly. Vlajkovou lodí Středočeského kraje v tomto procesu, který zajišťuje krajský úřad ve spolupráci s Krajskou správou a údržbou silnic a Dopravním podnikem hlavního města Prahy, je elektrifikace linky 375 formou parciálních trolejbusů,“ sdělil Ekonomickému deníku Borecký.
Hodnota veřejné zakázky je 24,9 milionu korun, kraj zaplatí 7,5 milionu, zbytek uhradí Praha. Jako projektanta dokumentace vybrali letos na jaře krajští radní společnost Metroprojekt Praha. Projekt podle Boreckého navazuje na elektrifikace pražské linky MHD 140 a bude mít do budoucna další synergické efekty na území Prahy v rámci rozvojových plánů na elektrifikaci dalších městských linek.
Trolejbusová linka 375 povede ze stanice metra Českomoravská přes Kbely do Dřevčic a do Brandýsa nad Labem-Staré Boleslavi.
Dalšími projekty Středočeského kraje jsou elektrifikace autobusových linek 453 a 455 v oblasti Louňovic pod Blaníkem a Tábora, a to ve spolupráci s Jihočeským krajem a Sdružením měst a obcí Táborska. Chystá se i elektrifikace linky 801, kde se aktuálně připravuje podle Boreckého na základě žádosti města Kutná Hora nabídkové řízení na dopravce, který bude od 1. 4. 2025 provoz na této lince zajišťovat.
Vodíkové autobusy u Mníšku pod Brdy
Ve spolupráci se společností ČEZ a dopravcem Martin Uher BUS připravuje Středočeský kraj další projekt, v okolí Mníšku pod Brdy by měly začít jezdit v roce 2025 na linkách 446, 517 a 688 vodíkové autobusy. „Tento provoz bude do jisté míry referenčním pro případný další rozvoj tohoto pohonu v autobusové dopravě,“ konstatoval Borecký.
Jedním z dalších projektů, které by měl ve Středočeském kraji vést k modernizaci dopravy je i stavba chytrých zastávek, které budou osazené elektronickými odjezdovými tably.
Podle Středočeského kraje by mělo jít v okolí hlavního města o výměnu přibližně pěti set původních označníků. Předpokládaná hodnota zakázky je bezmála 143 milionů korun, z toho by podle Boreckého měla dodat Evropská unie prostřednictvím programu IROP. Další finance, 21,4 milionu korun, by mělo putovat ze státního rozpočtu a obdobná suma ze zdrojů kraje.
Nové označníky budou zobrazovat číslo linky, cílovou stanici nebo například i znak bezbariérovosti, odjezdy a aktuální zpoždění.
Vzhledem k tomu, že je řada stávajících zastávek v nevyhovujícím stavu, chystá Středočeský kraj jejich obnovu. „V horizontu deseti let budou vyměněny všechny za nové, ať už chytré či klasické. První vlna obměny se týká několika tisíců kusů, které budou vyměněny v příštích čtyřech letech,“ uvedl radní pro oblast veřejné dopravy Středočeského kraje Petr Borecký.
Tereza Čapková