Dnes ráno vyjela do provozu na nedávno zavedenou linku spěšných vlaků Plzeň – Karlovy Vary první ze čtyř zcela nových dvouvozových, bezbariérových a klimatizovaných jednotek RegioPanter z plzeňské společnosti Škoda Transportation. Postupně během tohoto týdne převezmou moderní elektrické soupravy provoz všech spěšných vlaků z Plzně do Karlových Varů. Do zkušebního provozu tak budou uvedeny všechny čtyři jednotky určené pro tuto mezikrajskou linku.
„Na přání regionů jsme objednali výrobu 50 dvouvozových jednotek a dalších 29 třívozových souprav typu RegioPanter. První čtyři jednotky z těchto kontraktů tento týden uvádíme do provozu na páteřních tratích Plzeňského a Karlovarského kraje. Přibližně ve dvouhodinových intervalech obslouží zrychlenou linku z Plzně do Mariánských Lázní, Chebu a Karlových Varů, kde se nachází množství moderních bezbariérových nádraží,“ říká člen představenstva a náměstek generálního ředitele Českých drah pro obchod Jiří Ješeta.
„Nové spěšné vlaky zrychlené linky P1 Západ provozujeme od června letošního roku. Cestujícím přinesly četnější a pravidelnější nabídku vlakových spojů mezi oběma krajskými městy, spoje jsou ale výhodné i pro cestující z menších sídel na trase, které tyto spoje obsluhují. Vzniklo například nové přímé spojení Svojšína a Plané u Mariánských Lázní se Sokolovem, Chodovem a Karlovými Vary či naopak Sokolova a Kynšperku nad Ohří s Plzní,“
Spěšné vlaky doplňují nabídku dálkových vlaků na trati 178 mezi Plzní a Chebem a díky přípojům na Západní expresy mnichovské větve linky Ex 6 navíc zajišťují nová přestupní spojení dále do Domažlic a Mnichova nebo do Prahy. Trať Plzeň – Cheb ujedou za hodinu a půl, tedy za dobu pouze o 11 minut delší než expresy. Celou trasu mezi krajskými městy Plzní a Karlovými Vary pak urazí za 2 hodiny a 23 minut.
Jako v expresu, tvrdí dráhy
Pořízení nových souprav zapadá do strategie Českých drah do roku 2030, která počítá s rozšiřováním služeb a odstraňováním bariér pro cestování.
„Regionální soupravy RegioPanter nabídnou na západočeských tratích podobný komfort, jako mají nejmodernější dálkové vlaky. Cestující mají v klimatizovaných oddílech k dispozici Wi-Fi připojení k internetu, elektrické zásuvky a USB porty pro dobíjení cestovní elektroniky, jako jsou mobily, tablety nebo notebooky. Cestujícím s kojenci nabízejí přebalovací pult a lidem na vozíku komfortní bezbariérové cestování. Úplnou novinkou u nás v republice je i speciální zásuvka pro dobíjení elektrických vozíků,“ doplňuje Jiří Ješeta.
Mohlo by vás zajímat
Další soupravy RegioPanter budou dodány ještě v letošním roce pro regionální linku P2 Klatovy – Plzeň – Rokycany – Zdice – Beroun a následovat budou také soupravy pro Jihočeský kraj a Vysočinu. Následně budou dodány třívozové jednotky pro Olomoucký a Moravskoslezský kraj.
Kvůli pandemii COVID-19 došlo oproti původnímu plánu ke zdržení dodávky jednotek. Nový harmonogram počítal s jejich zprovozněním nejpozději od prosincové změny jízdního řádu. Nakonec jsou jednotky uvedeny do zkušebního provozu s cestujícími již v polovině srpna.
Co nového pro cestující?
- moderní světlý a přehledný klimatizovaný interiér s ergonomicky řešenými čalouněnými sedačkami v provedení 1. a 2. třídy
- bezbariérový nástup s podlahou vozidla ve výši moderních nástupišť bez nutnosti překonávat schody, pro cestující na vozíku jsou vybaveny plošinou pro překlenutí prostoru mezi nástupištěm a podlahou vozu, na zastávkách s nižšími nástupišti usnadní nástup dodatečný výsuvný schod;
- moderní bezpečné předsuvné dveře ovládané tlačítky, centrálně uzavírané a blokované již před rozjezdem vlaku, navíc pro nevidomé a slabozraké budou čelní dveře jednotky vybavené dálkovým ovládáním dveří obsluhované slepeckou vysílačkou a vybavené akustickým majáčkem;
- prostorné bezbariérové WC s uzavřeným systémem přístupné také osobám na vozíku a vybavené sklopným stolem pro přebalování kojenců;
- doplňkové služby, jako jsou elektrické zásuvky pro napájení přenosné elektroniky cestujících, např. mobilní telefony, tablety atp. včetně USB portů, bezplatná palubní Wi-Fi síť,
- sklopné nebo rozkládací stolky podle rozmístění sedaček a LED čtecí lampičky nad sedadly v rámech na umístění zavazadel
- úplnou novinkou v České republice je vybavení vlaků zásuvkou 230 V pro dobíjení baterií elektrických invalidních vozíků;
- dostatečné velké prostory pro umístění kočárků, 8 jízdních kol a spoluzavazadel;
- moderní audiovizuální informační systém poskytující informace o jízdě vlaku a zastávkách všem cestujícím včetně nevidomých, slabozrakých nebo neslyšících osob, pro nevidomé a slabozraké budou uvnitř soupravy k dispozici také informační štítky v Braillově písmu.
Zabezpečení ECTS a parametry
- maximální rychlost 160 kilometrů v hodině
- výkon 1320 kW
- délka 52,9 m
- počet míst k sezení 140, z toho 8 v 1. třídě
- hmotnost obsazené soupravy 122 tun, hmotnost prázdné soupravy 105 tun
- bezbariérová – nízkopodlažní
- napájecí soustava 3 kV DC, 25 kV 50 Hz AC
- vlakový zabezpečovací systém ETCS
Tomáš Rovný