Středočeský kraj chystá rozsáhlý sběr dat o stavu svých silnic. Speciálně vybavené vozidlo projede přes 2400 kilometrů komunikací II. třídy. Zaznamenat má každý výmol, nerovnost či poruchu.

Výsledky rozhodnou, které úseky čeká oprava a které musí počkat. Krajská správa a údržba silnic Středočeského kraje už vypsala veřejnou zakázku. Její vítěz má kromě sběru dat řešit i jejich vyhodnocení a zpřístupnění, navrhnout plán údržby, oprav a rekonstrukcí. A také zaevidovat majetek.

Základní pilíř údržby

Předpokládaná hodnota tendru je 9,98 milionu korun. Uchazeči mají podat nabídku do 24. června a začátek zakázky je naplánován na 31. června.

Sběr dat z vozovek tvoří podle mluvčí Krajské správy a údržby silnic Středočeského kraje Petry Kučerové jeden ze základních pilířů systému hospodaření. Má stanovit optimální prostředky na údržbu a opravy tak, aby byl stav sítě silnic na požadované úrovni nebo se na ni v daném čase dostal.

Silniční síť je živý organismus

„Systém má na úrovni silniční sítě identifikovat jednotlivé úseky, které vyžadují údržbu nebo opravy, a seřadit je podle klasifikace a multikriteriálních stanovených priorit,“ sdělila Ekonomickému deníku Kučerová.

Stav komunikací, Středočeský kraj. Foto: Krajská správa a údržba silnic Středočeského kraje
Stav komunikací ve Středočeském kraji. Foto: Krajská správa a údržba silnic Středočeského kraje

Uvedla, že životnost a stav silniční sítě a jednotlivých komunikací je „živým organismem“, který se vyvíjí a mění v čase, a proto je důležité měření a vyhodnocování cyklicky opakovat. „Ideální je zachování dvou až tříletého intervalu. Ovšem v souvislosti s finančními prostředky správce,“ dodala Kučerová.

Multifunkční vozidlo pro diagnostiku

Systém pak podle ní poskytuje data pro výběr jednotlivých akcí k údržbě, opravám či rekonstrukcím a v neposlední řadě i pohled na zlepšování či zhoršování celkového stavu komunikací silniční sítě. „Lze pak optimálně reagovat na potřeby silniční sítě,“ uvedla mluvčí.

Stav jednotlivých silnic mapuje multifunkční vozidlo určené pro diagnostiku povrchu komunikací. Zaměřuje se například na nerovnosti a poruchy, hloubku vyjetých kolejí a případně i vodu, která se v nich drží. Zaznamenává geometrické charakteristiky silnic či jejich sklon. Souběžně umožňuje také snímkovat povrch vozovek a jejich okolí.

Mohlo by vás zajímat

Jako ve škole

Jednotlivé úseky silnic klasifikuje podle stavu čísly, kdy stupeň 1 znamená výborný a stupeň 5 už značí havarijní stav.

„Všechna naměřená data jsou lokalizována v souřadnicích a s naměřenými proměnnými parametry pak prezentována nad mapovou vrstvou a dávají celkový obraz o stavu jednotlivých úseků kompletní silniční sítě,“ popsala mluvčí Kučerová.