Nová Inspekce silniční dopravy (INSID) má začít fungovat 1. července. Počítá s tím novela zákona o silniční dopravě, která už prošla Senátem. V těsném závěsu ji následuje novela vyhlášky, která řeší nejen zahrnutí inspekce do stávajících kontrolních orgánů a formální postup při kontrolách. Pro inspektory je nyní třeba navrhnout stejnokroje a speciální bude i označení služebních vozidel Inspekce silniční dopravy.
Inspekce silniční dopravy vznikne transformací státní příspěvkové organizace Centrum služeb pro silniční dopravu a bude podřízená ministerstvu dopravy. Inspektoři budou moci provádět samostatně bez přítomnosti policie kontroly nákladních automobilů, kamionů i autobusů dálkové přepravy. Budou moci zkontrolovat i automobily do 3,5 tuny, to ale nemá být jejich primární cíl.
Tím je kontrolování hmotnosti u kamionů a nízkorychlostní kontrolní vážení nebo například zajištění nákladu. Stejně tak budou moci inspektoři kontrolovat technický stav vozidel nebo to, zda řidiči dodržují dobu řízení a odpočinku. Zároveň budou mít pravomoc kontrolovat provozovny dopravců.
Řešení přestupků přímo na místě
Mezi další pravomoci inspektorů bude patřit možnost zastavovat vozidla i vyřizovat některé přestupky přímo na místě, stejně tak budou mít možnost vybírat kauce nebo zabránit vozidlům v jízdě. Vystavit potřebný dokument by jim měla umožnit právě novela vyhlášky, stejně jako to, že budou moci zabavit i státní poznávací značku vozidla.
Materiál s názvem „Návrh vyhlášky, kterou se mění vyhláška č. 522/2006 Sb., o státním odborném dozoru a kontrolách v silniční dopravě“, je aktuálně v připomínkovém řízení. To by mělo skončit 14. května. Takzvanou „devítinovelu“ zákona o silniční dopravě, která zahrnuje mimo jiné i vznik Inspekce silniční dopravy, senátoři schválili 10. dubna a aktuálně čeká na podpis prezidenta.
Mohlo by vás zajímat
Kontroly „na dálku“
,,Inspekce silniční dopravy bude pro svoji kontrolní činnost využívat celkem 21 nových vozidel. Jde o velkou kvalitativní i technologickou změnu. Nová vozidla jsou vybavena moderními kontrolními mechanismy včetně připojení k on-line registrům, což nám v terénu pomůže zrychlit inspekční činnost,“ uvedl dříve náměstek ředitele pro kontrolní úsek Centra služeb pro silniční dopravu Pavel Bergman.

Vozy budou mít ve výbavě také komunikační systém s krátkým dosahem (DSRC), který umožňuje dálkové čtení vybraných dat z tachografu bez nutnosti zastavení vozidla. „Díky tomu si dopředu ověříme, zda dané vozidlo porušuje předpisy a snížíme zbytečné kontroly na minimum,“ dodal Bergman.
Mobilní STK
V současnosti podle něj společně s pořizováním nových vozidel a techniky probíhá také zaškolování inspektorů, příprava nových stejnokrojů a dodávky ochranných pomůcek. Jak už informovalo ministerstvo dopravy, každá jednotka inspekce bude zahrnovat dva odborníky.
Vzniknout mají i dvě nové jednotky zaměřené na kontrolu emisí, technický stav vozidel mají kontrolovat další dvě speciální jednotky s takzvanou mobilní STK.