Barcelona, Valencie nebo Madrid. Velká španělská města chystají tažení proti Airbnb. Madrid zakáže také vjezd automobilům.
Španělsko se může stát jedním z nejvýznamnějších turistických cílů světa. Jenže mnoho lidí ve velkých městech už má dost krátkodobých pronájmů přes Airbnb. A jejich zastupitelé se chystají zakročit. Nejvíce jim vadí, že tento typ ubytovacích služeb zvyšuje hladinu nájmů u klasického bydlení.
Madridská levicová radnice plánuje do konce tohoto roku nastavit pravidla, která de facto znemožní pětadevadesáti procentům stávajících pronajímatelů nabízet své byty přes Airbnb či jiné podobné platformy. Ti, kdo budou chtít svůj byt poskytnout turistům ke krátkodobému ubytování, budou muset například zajistit samostatný vchod, oddělený od vchodu do ostatních bytů v domě. Ve většině případů je tato podmínka prakticky nesplnitelná.
Tisíce bytů bez licencí
„Jsme si vědomi, že tato podmínka je velice restriktivní, ale to je přesně v souladu s tím, co sledujeme,“ uvedl Jose Manuel Calvo, madridský radní pro udržitelný rozvoj. Podle něj už Madrid dosáhl takové míry saturace turisty, která je srovnatelná například s Barcelonou. Právě v katalánské metropoli mají s rapidním růstem nájmů v důsledku přílivu turistů bohaté a zároveň neblahé zkušenosti.
V samotném Madridu je nyní podle odhadů kolem devíti tisíc bytů, které jsou pronajímány turistům šestkrát až sedmkrát častěji než před pěti lety. Přibližně dva tisíce z nich jsou takto provozovány bez jakékoli licence. V některých domech dokonce majitelé vypudili standardní nájemníky, aby mohli byty za větší peníze nabídnout turistům.
„Výsledkem je, že se takové části měst pravidelně zcela vyprazdňují, a tomu chceme předejít,“ vysvětlil Calvo portálu TimesLive.co.za. Madrid už v lednu přestal vydávat licence umožňující pronájem bytů turistům. Zároveň ale zavede nový licenční systém s tím, jak představí nové podmínky pro tento druh podnikání.
Bouří se i Valencie
Ostatní španělská města čelí podobným problémům. Například ve Valencii se počet bytů, jež jsou pronajímány prostřednictvím nějaké internetové aplikace, vzrostl od roku 2016 o třicet procent. Ačkoli tamější situace není tak kritická jako v Madridu či Barceloně, chystá valencijská radnice rovněž novou regulaci. Platit začne v červenci.
„Je důležité mít v této oblasti pravidla. Jinak totiž hrozí, že tato forma sdílené ekonomiky zcela zdevastuje genius loci našich měst,“ řekl Julio Olmos, koordinátor ekonomického rozvoje valencijské radnice. Ta má v plánu aplikovat na pronajímatele přes aplikace typu Airbnb stejná pravidla, jaká se uplatňují u hoteliérů.
V praxi to bude mimo jiné znamenat, že pro krátkodobé pronájmy mohou být nabízeny jen byty v přízemí a prvním nadzemním podlaží. V historickém centru Valencie bude regulace ještě o něco přísnější. Prakticky bude možné nabízet ubytování pro turisty jen v budovách, které neslouží k běžnému bydlení.
Madrid i Valencie bude při vymáhání svých nových pravidel využívat model, který představila Barcelona. Ta totiž zaměstnává na čtyři desítky lidí, kteří během turistické sezóny obcházejí majitelé pronajímaných bytů a kontrolují, zda ke svému byznysu disponují potřebnou licencí. Mezi lety 2016 a 2017 už takto došlo k uzavření více než 2300 bytů, které byly pronajímány načerno.
Nejdále v boji proti krátkodobým pronájmům ale jde Palma de Mallorca. Ta se chystá nabízení bytů přes aplikace typu Airbnb zakázat zcela.
Madrid zakáže auta
V případě Madridu ale není regulace Airbnb jediným opatřením, které v letošním roce ovlivní život tamních obyvatel. Podle portálu CityLab.com totiž vedení města chystá spuštění zákazu vjezdu automobilem do centra. Zákaz má začít platit v listopadu a nemá se týkat rezidentů. Výjimku budou mít také vozidla dopravní obsluhy s nulovými emisemi, taxikáři a vozy veřejné dopravy. Cílem je nejen zklidnit dopravu v centru Madridu, ale také vytvořit prostředí, v němž „lidi zkrátka nenapadne jet do centra automobilem,“ uvádí portál CityLab.com.
Pro některé řidiče to může být šok. Nicméně trend zbavování center měst automobilové dopravy je v evropských metropolích patrný a zřejmě jen těžko zastavitelný. Navíc v Madridu se tyto změny plánují už přinejmenším deset let. V roce 2005 byl představen první bod ze strategie, kterou madridská radnice hodlá individuální dopravu v centru utlumovat. Od té doby vzniklo několik zón se ztíženým přístupem osobními automobily.
V listopadu tedy do ulic vyrazí policisté, kteří budou dodržování zákazu vjezdu automobilů kontrolovat. Případné porušení se nejprve bude řešit domluvou a upozorněním, že řidič riskuje pokutu 90 eur (zhruba 2300 korun) za každý nepovolený vjezd. Do ledna příštího roku má být spuštěn plně automatický systém, který bude respektování nových pravidel monitorovat. V únoru pak přijde na řadu nemilosrdné udělování výše zmíněných pokut za jejich porušování.
-zm-