Pro podporu elektromobility chce poslanecký klub německých sociálních demokratů (SPD) více daňově zvýhodnit firemní elektromobily oproti spalovacím motorům. Navzdory tomu, že podíl čistě elektrických aut na nových registracích v Německu dosáhl v srpnu 2023 druhé nejvyšší měsíční hodnoty za dobu měření, Asociace mezinárodních výrobců motorových vozidel zdůraznila, že „trh s elektrickými vozidly už neroste tak dynamicky jako dříve“. Její prezident Reinhard Zirpel tak uvedl, že je nutný nový celkový koncept, a to s vhodnými finančními podmínkami pro alternativní pohony, jak informoval německý web Golem.de.
„V současném zdanění firemních aut už máme rozpětí, které ve skutečnosti podporuje elektromobilitu poměrně silně ve srovnání se spalovacími motory, ale to zjevně nestačí,“ řekla dopravní expertka SPD Isabel Cademartori na nedávné akci asociace energetického průmyslu BDEW (Spolkový svaz energetiky a vodohospodářství). Proto ona a její poslanecký klub pracují na návrhu, „jak to udělat trochu atraktivnějším a vytvořit pobídky, aby emise CO 2 z auta hrály větší roli ve zdanění služebních aut než dříve“. Na dotaz Golem.de však úvahy upřesnit nechtěla. „V současné době jsme stále ve fázi konceptu. Návrh přineseme pracovním skupinám až v příštích týdnech jednání,“ uvedla její kancelář.
Z pohledu think-tanku Agora Verkehrswende by se měla paušální daň u služebních vozů se spalovacím motorem zvýšit ze současného jednoho procenta z ceníkové ceny na 1,5 procenta.
Základem zmíněného návrhu je hodnocení dopravní expertky SPD, že zvýšené používání plně elektrických firemních vozů je „největší pákou“ pro to, aby se na trhu objevilo i více těchto ojetých vozů. „Protože lidé s nižšími příjmy by si většinou museli koupit ojetý vůz. Kromě toho se řada německých výrobců rozhodla nenabízet elektromobily v cenově dostupném nebo malém segmentu automobilů,“ zdůvodnila s tím, že ačkoliv se to zjevně jeví z obchodního hlediska rozumné samotným firmám, politici z něj radost nemají. Naposledy na IAA Mobility v Mnichově kancléř Olaf Scholz (SPD) totiž znovu zopakoval cíl koalice: mít do roku 2030 v Německu registrováno 15 milionů elektromobilů.
Energetickému průmyslu chybí strategie
„Bylo by opravdu skvělé, kdybychom v roce 2030 měli patnáct milionů elektrických vozidel, protože by to skutečně přispělo ke klimatickým cílům. Ale podle dnešních projekcí skončíme s osmi miliony aut, a pokud všechno půjde opravdu, ale opravdu dobře, tak ještě o něco víc,” podotkla generální ředitelka BDEW Kerstin Andreae na zmíněné akci sdružení. „Máme druhý hlavní plán pro nabíjecí infrastrukturu za tři roky. Ale nemáme žádnou strategii, jak dosáhnout 15 milionů elektrických vozidel. To zahrnuje více než jen rozšiřování dobíjecí infrastruktury,” zdůraznila.
Teprve začátkem srpna se také spolkový ministr dopravy Volker Wissing (FDP) zasadil o zachování daňových úlev pro služební auta. „Trh ojetých vozů s elektromobily je v současnosti živen především trhem firemních vozů. Na to by měli pamatovat ti, kteří chtějí na jedné straně pokročit v elektromobilitě a na druhé straně požadují zrušení firemních flotil,“ řekl Wissing tiskové agentuře DPA. A čísla mu zatím dávají za pravdu.
Podíl čistě elektrických aut na nových registracích v Německu dosáhl v srpnu 2023 druhé nejvyšší hodnoty, jaká kdy byla za měsíc naměřena. Tento měsíc vyjelo na silnice 86 649 bateriových elektrických vozidel (BEV), oznámil Federální úřad pro motorovou dopravu (KBA). Jinak řečeno to znamená, že téměř každé třetí nově registrované auto v srpnu 2023 byl elektromobil. To je více než dvojnásobek hodnoty z předchozího roku a podle KBA druhý nejvyšší dosažený podíl za měsíc. Naposledy byl tento podíl o něco vyšší zhruba o třetinu v prosinci 2022. V té době bylo nově registrováno obzvlášť velké množství elektromobilů, aby bylo možné využít vyššího financování, což se na přelomu roku změnilo. A podle poradenské firmy EY je v současnosti za boostem podobný efekt: silný růst je způsoben především novými registracemi od komerčních vlastníků na poslední chvíli. Státní financování jim vypršelo 1. září 2023.
Silný růst elektromobilů je tak „na první pohled jen dobrou zprávou,“ řekl expert EY Constantin Gall. Téměř 70 procent nově registrovaných elektromobilů vlastní komerční majitelé. „Pokud se nákup elektromobilu stane od září pro tuto významnou skupinu zákazníků výrazně méně atraktivní, projeví se to v nových registracích v následujících měsících. Pak přijde velké probuzení,” uvedl.
Také Asociace mezinárodních vlastníků motorových vozidel upozornila, že vysoká komerční registrační čísla BEV by neměla zakrývat skutečnost, že „trh s elektrickými vozidly už neroste tak dynamicky jako dříve,“ jak oznámil její prezident Reinhard Zirpel. „Nový celkový koncept s vhodnými finančními rámcovými podmínkami pro alternativní pohony je proto naléhavě potřeba,” souhlasil.
Růst táhnou firemní vozy
Aktálně jsou to tak stále firmy, které jsou průkopníky v elektrifikaci dopravy. Podle klimatického barometru státní rozvojové banky KfW ze srpna 2023 byl loni každý sedmý vůz ve vozovém parku společnosti elektromobil (7 procent) nebo plug-in hybrid (8 procent). U soukromých vlastníků to bylo 0,9 a 1,4 procenta. V dekarbonizaci dopravy jsou to proto hlavně společnosti a jejich flotily, které hrají klíčovou roli, uvedla hlavní ekonomka KfW Fritzi Köhler-Geib.
Podle dosupných informací vzniká v Německu asi 20 procent skleníkových plynů poškozujících klima v sektoru dopravy. Motorizovaná silniční doprava se na tom podílí 98 procenty.
V oblasti firemních vozů jde tak vývoj podle ekonomky správným směrem. To, že vozidla s elektrickým pohonem na baterie dosud hrála v užitkových vozidlech pouze malou roli způsobuje podle KfW „pozdější technická dostupnost elektrických užitkových vozidel, vysoké pořizovací náklady a sotva existující vysoce výkonná nabíjecí infrastruktura pro těžkou silniční nákladní dopravu.”
Jak vyplývá z průzkumu, komerční majitelé nyní tvoří více než dvě třetiny všech registrací nových aut. V čele jsou především společnosti v sektoru služeb, kde je 7 a 9 procent vozového parku provozováno čistě elektricky nebo jako plug-in hybrid. Firemní vozy stavebních společností a ze sektoru dopravy a skladování představují pouze 5 procent u elektromobilů a 4 a 7 procent u plug-in hybridů. Významně by mohly přispět zejména dopravní a logistické společnosti. Jejich vozový park je podle nich obecně větší než průměr a vozidla se využívají intenzivněji.
Podle hlavní ekonomky KfW hrají náklady v rozhodování firem zásadní roli. „Firmy zvažují nákup energeticky účinného a klimaticky šetrného vozidla, pokud je dlouhodobě zaručena jeho ekonomická životaschopnost ve srovnání s jinými typy pohonu,“ řekla. „Vhodnými opatřeními mohou tak politici vytvořit vhodné pobídky a dosáhnout pokroku v dekarbonizaci silniční dopravy,” dodala.
(mig)