Německo a Evropská komise (EK) urovnaly spor o konec vozů se spalovacími motory. „S Německem jsme dosáhli dohody o budoucím používání biopaliv v automobilech,“ oznámil na Twitteru v sobotu místopředseda komise Frans Timmermans. Německý ministr Volker Wissing tamtéž reagoval slovy: „Cesta je jasná. Evropa zůstává technologicky neutrální. Vozidla se spalovacími motory mohou být nově registrována i po roce 2035, pokud budou tankovat výhradně paliva s neutrálními emisemi CO2.“
Timmermans dále na Twitteru doplnil, že nyní bude Komise pracovat na tom, aby bylo co nejdříve přijato nařízení o normách CO2 pro automobily. Wissing uvedl, že se Německo s EK dohodlo na konkrétních procedurálních krocích a závazném harmonogramu s cílem dokončit proces do podzimu 2024. Už v pátek také zdůraznil, že Německo chce, aby bylo možné v budoucnu nově registrovat automobily na paliva šetrná ke klimatu, nicméně Evropské komisi navrhuje postupné vyřazení spalovacích motorů.
Podle německého ministra dopravy se dohodu podařilo uzavřít v pátek večer. Předcházela tomu výměna dopisů mezi Berlínem a Bruselem, jak dříve informoval server Politico. Podle deníku Süddeutsche Zeitung nakonec německý kompromisní návrh Evropská komise přijala. Napsal ale zároveň, že co přesně německý ministr a Evropská komise vyjednali, neví ani Wissingovo ministerstvo den poté. Ví se jen tolik, že spor byl urovnán, cesta k větší ochraně klimatu na silnicích je volná, doplnil Süddeutsche Zeitung.
Wissing ale už dříve oznámil zprávu jako triumf: „Ve velmi podrobných a konstruktivních jednáních se nám podařilo zajistit prvek technologické neutrality v rámci nařízení o limitech pro vozový park,“ oznámil v sobotu ráno. Cesta je nyní volná – i pro schvalování nových vozidel po roce 2035, která mají pod kapotou spalovací motor, ale pouze a výhradně na takzvaně e-paliva. Jedná se o synteticky vyráběná paliva na bázi vodíku.
Klimaticky neutrální e-paliva by podle SZ měla mít svou vlastní kategorii vozidel. Měla by tak být začleněna do nového evropského nařízení.
(mig)