Spací kabiny Pony Fantasy už má 25 tisíc aut v Evropě. Jubilejní Loprais na doprovodné Tatře

Auto se psací nástavbou.

Od první spací kabiny Pony Fantasy vyrobené před více než 25 lety pro pozdějšího zakladatele firmy Oldřicha Sedláčka, který v té době jezdil náklaďákem po Evropě,  uplynulo mnoho času. Dosud jich bylo vyrobeno 25 tisíc. Tu jubilejní umístil na doprovodnou Tatrovku pro Rallye Dakar Aleš Loprais. Zajímavou vlastností spacích kabin je, že po jejich namontování klesá spotřeba paliva až 1,5 litru na 100 km.

Kapacitou 25 tisíc lůžek na kolech se může pochlubit pomyslný hotel „Pony Fantasy“, což jej řadí mezi největší hotely v Evropě. Hotel to není v pravém slova smyslu, ale spací nástavby, které firma z Hranic na Moravě k odpočinku slouží. Provozovatelé či majitelé automobilů s těmito nástavbami tak ušetří za ubytování v hotelích pro své řidiče. Komfortní řešení, které má navíc vliv na snížení spotřeby vozidel ocení nejen řidiči, kteří rozváží nejrůznější zboží po celé Evropě.

Pro svůj doprovodný vůz si jej pro nadcházející Rallye Dakar vybral závodník Aleš Loprais. Kabinu s pořadovým číslem 25.000 dostala doprovodná Tatra. „Jsme rádi, že si Aleš Loprais vybral na vůz spací kabinu od nás. Navíc to pěkně vyšlo, že jubilejní česká spací kabina byla osazena právě na české tatrovce aktuálně nejlepšího českého jezdce na Rallye Dakar. I proto jsme na montáži rádi pracovali přes noc,“ říká prokurista společnosti PONY Auto Trend David Volek.

Doprovodný vůz Aleše Lopraise na Rallye Dakar se spací nástavbou Pony Fantasy. Foto: archiv redakce

Kabiny Pony Fantasy si díky jedinečnému designu získaly mezi řidiči a majiteli autodoprav velkou oblibu. Snadno je poznáte na silnicích nejen v Česku a na Slovensku, ale prakticky po celé Evropě. Zhruba polovina produkce firmy totiž míří na export. „Mezi řidiči se kabiny staly oblíbené především pro svou vynikající kvalitu zpracování, lehkost materiálu a nadčasový design, který vytvořil a stále vytváří dvorní designer akademický sochař Aleš Machů z firmy IM design Zlín. Firmě dlouhodobě pomáhá i to, že má vybudovanou širokou distributorskou síť v Česku i Evropě,“ říká Volek, který se ujal funkce prokuristy před rokem. Přivedli jej noví majitelé, skupina drobných českých podnikatelů vzešlých z různých oborů, od potravinářství, zemědělství až po energetiku, kteří společnost od zakladatele před dvěma lety koupili.

Pohled do spací nástavby, která kromě místa pro odpočinek řidiče zajišťuje i nižší spotřebu paliva. Foto:
-red-

Jeho hlavním úkolem bylo optimalizovat výrobu, k čemuž využil zkušenosti ze skupiny Brano, z níž do Pony přišel. Firma ovládá zhruba 90 % tuzemského trhu a plánovala větší expanzi do zahraničí. V době, kdy bylo vše připravené, zabrzdila vše pandemie koronaviru. „Měsíc jsme úplně stáli a čekali, až se znovu rozjedou automobilky. Naštěstí jsme vše zvládli a nyní již výroba opět běží. Je ale potřeba přiznat, že původně jsme spací kabinu s pořadovým číslem 25 tisíc plánovali již letos na jaře,“ vzpomíná David Volek.

Spací moduly PONY FANTASY působí jako celek velmi elegantně a přirozeně. Jsou tvořeny  mnoha zajímavými konstrukčními detaily, které jsou neustále vylepšovány: aeropaketové díly, nárazově odolná poziční světla, zásadní inovace dílů oken, změny interiérových prvků, zavedení úložných schránek a  tzv. topných kanálů s termo výdechy, vše s důrazem na snížení hmotnosti modulu. Moduly lze v zásadě použít na  vozidla všech hmotnostních kategorií. Nejžádanější jsou v kategorii automobilů od 3,5 do 12 tun.

Novinka má ušetřit ještě více paliva

Důležitým benefitem spacích kabin Pony Fantasy je jejich aerodynamický tvar. Takže kromě peněz za hotel, když se řidič vyspí ve spací kabině, šetří průběžně i palivo, a to až jeden a půl litru na 100 kilometrů a svým majitelům tak časem vrátí cenu prvotní investice. Také spoilerové packety svým aerodynamickým tvarem vozidlům uspoří zajímavou část paliva a zlepší jízdní vlastnosti vozidla.

„Nyní máme před sebou další milník, milník, kdy se ocitáme uprostřed víru velkých změn, hlavně těch legislativních, které se dotýkají celého odvětví automotive. Do toho máme ve spolupráci panem Machů připraveny nové výrobky. V prvním kroku se jedná o nové spoilerové řady, které budou lehčí, budou mít jiný aerodynamický tvar a budou šetřit více paliva než ty stávající. Také připravujeme zásadní materiálovou inovaci v použité pryskyřici, která při lepších kvalitativních parametrech bude navíc šetřit i životní prostředí. Navíc máme připravený prototyp nové spací kabiny,“ dodává David Volek.

Jiří Reichl