Krajský soud v Hradci Králové zamítl žalobu manželů Kučerových proti vyvlastnění pozemků v trase obchvatu Jaroměře na Náchodsku. Ředitelství silnic a dálnic díky tomu plánuje v nejbližších týdnech zahájení stavby obchvatu. Vyplývá to z dnešního vyjádření generálního ředitele ŘSD Radka Mátla na Twitteru. Obchvat Jaroměře má pravomocné stavební povolení. Stavět jej bude společnost Metrostav Infrastructure za 687,8 milionu korun.
Ve sporu vydal v únoru Krajský úřad Královéhradeckého kraje takzvané mezitímní rozhodnutí o vyvlastnění pozemků Kučerových. Úřad jej vydal podle takzvaného liniového zákona. Proti rozhodnutí manželé Kučerovi následně podali žalobu ke krajskému soudu.
„Krajský soud v Hradci Králové zamítl žalobu manželů Kučerových proti Krajskému úřadu Královéhradeckého kraje k vydanému mezitímnímu rozhodnutí dle liniového zákona na odnětí pozemků v jejich vlastnictví. Rozsudek je velmi důležitý pro zahájení stavby ´I/33 Jaroměř, obchvat´, což plánujeme v nejbližších týdnech.,“ uvedl Radek Mátl.
František Kučera, který je místopředsedou Vrchního soudu v Praze, v souvislosti s pozemky kolem Jaroměře vede se státem do deseti různých sporů.
Obchvat dvanáctitisícové Jaroměře o délce 6,55 kilometru je přeložkou silnice I/33 a z města odvede tranzitní dopravu ve směru z Hradce Králové na Náchod a Polsko. Navazovat bude na nynější konec dálnice D11 u Hořenic severně od Jaroměře a u Velkého Třebešova se napojí na obchvat České Skalice.
Kromě Jaroměře obchvat odvede tranzitní dopravu i z obcí Čáslavky, Dolany a Svinišťany. Po silnici přes obce nyní denně projede kolem 15.000 vozidel, z nichž významnou část tvoří kamiony. Bez obchvatu Jaroměře budou řidiči jedoucí z Hradce Králové na Náchod a Polsko nadále muset sjíždět z dálnice D11 do Jaroměře a jet přes centrum města.
Stavební povolení na obchvat Jaroměře vydal Krajský úřad Královéhradeckého kraje 20. července 2020. Odvolání Kučerových proti vydanému stavebnímu povolení v únoru 2021 zamítlo ministerstvo dopravy. Následnou žalobu Kučerových zamítl v říjnu 2021 Krajský soud v Ostravě. Proti rozsudku krajského soudu podali Kučerovi kasační stížnost, kterou Nejvyšší správní soud letos v lednu zamítl.
Silnice I/33 je součástí mezinárodní silnice E67 a sítě silnic I. třídy České republiky s mezinárodním významem, kdy napojuje druhý nejzatíženější silniční hraniční přechod mezi Českem a Polskem.
Projektovaný obchvat Jaroměře proto bude součástí dopravního propojení dálnice D11, České Skalice, Náchoda a hraničního přechodu Česko/Polsko v Náchodě-Bělovsi.
Silniční komunikace I/33 je jednou z nejdůležitějších silnic Královéhradeckého kraje a v projednaném návrhu územního plánu velkého územního celku Trutnovsko–Náchodsko je dokončení výstavby I/33 v nové
trase zařazeno mezi veřejně prospěšné stavby.
Vzhledem ke značnému podílu těžké nákladní dopravy na této vysoce frekventované komunikaci, která v současnosti prochází intravilánem města Jaroměř a obcí Čáslavky, Dolany, Svinišťany a Velký Třebešov, je zcela zásadní, aby k obchvatu Jaroměře došlo v co nejkratší době. Stávající dopravní zátěže totiž dosahují intenzit přes 15 000 voz za 24 hodin.
Negativním faktorem při stávajícím stavu je nehodovost v daném úseku sil‑
nice I/33 a v neposlední řadě nadměrné hlukové a exhalační zátěže, zejména při průjezdu obcí. Komunikace v daném úseku v současné době nevyhovuje kapacitně a z hlediska vlivu na životní prostředí.
(ede, čtk)