Nejvyšší soud odmítl dovolání Českých drah, které se snažily zvrátit výsledek arbitráže se strojírenskou firmou Škoda Transportation. Arbitráž určila, že dráhy musí doplatit firmě 1,2 miliardy korun za dodávku lokomotiv. Do následného vleklého soudního sporu už nejvyšší instance jednou zasáhla, akceptovala jeden z argumentů Českých drah. Napodruhé ale Nejvyšší soud státnímu podniku nevyhověl.
„Dovolání žalobkyně se odmítá,“ citoval výrok Nejvyššího soudu mluvčí Městského soudu v Praze Adam Wenig. Městský soud se případem zabýval jako první instance. Rozhodnutí padlo koncem minulého roku bez veřejného jednání. Plné odůvodnění zatím není dostupné.
České dráhy soudní rozhodnutí podle mluvčího Filipa Medelského respektují. „Máme však nadále za to, že na straně jednoho rozhodce existoval signifikantní střet zájmů, protože byl v době vydání rozhodčího nálezu partnerem skupiny společností, z nichž jedna zpracovávala důležitý důkaz (znalecký posudek) pro druhou stranu sporu,“ konstatoval Medelský. Dodal, že zmíněný rozhodce měl být podle názoru Českých drah z rozhodčího řízení vyloučen a jelikož se tak nestalo, považují dráhy vydaný rozhodčí nález za nezákonný.
„Měl být dle našeho názoru soudy zrušen. Z našeho pohledu však soudy na celou věc nahlíží příliš formalisticky, nepřijatelně zužujícím způsobem, a některé zásadní skutečnosti nebyly dle Českých drah zohledněny,“ sdělil Ekonomickému deníku mluvčí. Závěry soudu podle něj závažně zasahují do práv společnosti České dráhy, která nyní zváží podání stížnosti k Ústavnímu soudu.
Když se Nejvyšší soud kauzou zabýval poprvé, uznal námitku Českých drah, že se justice měla zabývat možnou podjatostí jednoho z rozhodců. Spor se tak vrátil k městskému soudu, který předloni na podzim znovu žalobu zamítl. Nebyl prý důvod pochybovat o nestrannosti rozhodce. Verdikt následně potvrdil i Vrchní soud v Praze.
„Chybí nám tam konkréta, která by podjatost mohla založit,“ uvedl loni soudce vrchního soudu Michal Krenk. Doplnil, že u rozhodce Milana Poláka se neporušila ekonomická nezávislost ani subjektivní nestrannost.
Národní dopravce si u Škody objednal 20 lokomotiv zhruba za 2,5 miliardy korun. Lokomotivy měl převzít roku 2009, první stroje ale dostal až v roce 2013. Škoda obhajovala pozdní dodání změnou předpisů během vývoje lokomotiv a obrátila se na arbitrážní soud s požadavkem na doplatek kupní ceny.
Dráhy se naopak dožadovaly miliardové pokuty za pozdní dodávku. Arbitráž v roce 2015 přiznala Škodě Transportation za lokomotivy doplatek 1,2 miliardy korun. Dráhy rozhodnutí arbitráže neuznaly a snažily se rozhodnutí zvrátit soudní cestou.
Text jsme aktualizovali o vyjádření Českých drah
(ČTK, teč)