INZERCE

Tribunál EU zrušení pomoci aerolinkám KLM zdůvodnil tím, že nizozemská vláda dostatečně neprokázala, že je taková pomoc nutná. Foto: Pixabay

Soud EU vyhověl aerolinkám Ryanair a zrušil státní pomoc dopravcům KLM a TAP

Tribunál Evropské unie dnes vyhověl stížnosti irské nízkonákladové letecké společnosti Ryanair a zrušil rozhodnutí Evropské komise, která kvůli dopadům koronavirové krize schválila státní pomoc nizozemské letecké společnosti KLM a portugalským aerolinkám TAP. V případě KLM komise schválila Nizozemsku pomoc 3,4 miliardy eur, což představuje asi 86,6 miliardy korun. U aerolinek TAP činila schválená pomoc 1,2 miliardy eur. To je asi 30,6 miliardy korun, uvedl soud. Vrácení pomoci se odkládá do doby, než komise znovu rozhodne a důvody případně lépe vysvětlí.

Ryanair však neuspěl s další stížností, která se týkala Španělska a jeho pomoci firmám zasaženým koronavirovou krizí. V tomto případě Tribunál EU rozhodl, že částka deset miliard eur, což je v přepočtu asi 254,6 miliardy korun, kterou Madrid poskytnul španělským strategickým podnikům, je v souladu s unijním právem.

16 podaných stížností

„Ryanair vítá rozhodnutí soudu EU, podle něhož byly podmínky státní pomoci zvýhodňující Air France-KLM a TAP v rozporu s právem EU,“ uvedl v tiskové zprávě Ryanair, který je největším nízkonákladovým leteckým dopravcem v Evropě.

„Ačkoliv krize v důsledku covid-19 způsobila újmu všem aerolinkám, které přispívají k ekonomikám Nizozemska a Portugalska a zajišťují s nimi spojení, vlády těchto zemí se rozhodly podpořit jen své národní letecké dopravce,“ dodal.

Ryanair podal na komisi celkem 16 stížností za to, že povolila státní pomoc jednotlivým aerolinkám, jako je Lufthansa, KLM, Austrian Airlines a TAP, stejně jako národní plány, které většinou preferují vlajkové dopravce, připomíná agentura Reuters.

Nedostatečné odůvodnění

Tribunál EU zrušení pomoci aerolinkám KLM zdůvodnil tím, že nizozemská vláda dostatečně neprokázala, že je taková pomoc nutná. Oznámená podpora spočívala jednak ve státní záruce k zajištění úvěru, který mělo aerolinkám poskytnout konsorcium bank, jednak ve státní půjčce.

Nizozemsko zamýšlelo tímto opatřením zajistit své vlajkové letecké společnosti likviditu potřebnou k tomu, aby se společnost KLM vyrovnala s dopady pandemie na své hospodaření.

KLM je součástí francouzsko-nizozemské holdingové společnosti Air France-KLM. Evropská komise už loni 4. května prohlásila individuální podporu, kterou poskytla Francie aerolinkám Air France, za slučitelnou s vnitřním trhem. Podpora pro Air France spočívala ve státní záruce a v akcionářské půjčce v celkové výši sedm miliard eur, to je asi 178,2 miliardy korun.

V dubnu stejný unijní soud podpořil Evropskou komisi, když schválila pomoc skandinávským aerolinkám SAS a Finnair. V únoru soud podpořil i státní pomoc přiznanou konkurenčním aerolinkám včetně Air France a SAS.

Tribunál EU je v unii druhou nejvyšší soudní instancí. V dalším rozhodnutí se dnes v nesouvisející kauze postavil na stranu vlajkových německých aerolinek Lufthansa, které se ohradily proti státní pomoci provozovateli letiště ve Frankfurtu nad Mohanem.

Pomoc totiž podle názoru Lufthansy zvýhodňuje jejího konkurenta Ryanair a Tribunál EU dal nyní Lufthanse za pravdu. Zrušil proto rozhodnutí Evropské komise z roku 2017, kterým byla provozovateli letiště pomoc schválena.

čtk