V půlce prosince skončila první ze 41 plánovaných generálních rekonstrukcí, obří dopravní špunt v podobě generální renovace páteřní trati mezi Frankfurtem a Mannheimem se 15. prosince uvolnil. Letos přijde na řadu dálková trať mezi Berlínem a Hamburkem.

Od loňského 15. července byla páteřní trať mezi Frankfurtem a Mannheimem odstavena kvůli obnově výhybek, kolejí, trolejového vedení, protihlukových stěn, zabezpečovací techniky a stanic podél trati, a to zejména v rámci celkové renovace trati. Vlaky začaly na přibližně 70 kilometrů dlouhé, kompletně zrekonstruované trati, opět jezdit v půlce prosince. Do té doby byla dálková a nákladní doprava provozována na objízdných trasách. Od zahájení výstavby v polovině července Deutsche Bahn nahradila regionální dopravu 150 moderními náhradními autobusy.

Letos od srpna projde podobnou rekonstrukcí dálková trať mezi Berlínem a Hamburkem.

Chystaná generální rekonstrukce dálkové trati mezi Hamburkem a Berlínem je pro Deutsche Bahn jen mezikrokem.

Mohlo by vás zajímat

Skutečná výzva přijde v roce 2026, kdy budeme kompletně rekonstruovat několik tratí ročně,“ řekl tiskové agentuře dpa generální ředitel společnosti InfraGo, která se zabývá železniční infrastrukturou, Philipp Nagl.

Deutsche Bahn chce do roku 2030 zásadně modernizovat více než 40 frekventovaných koridorů a zajistit tak i přesnost dojezdu vlaků.

Z pohledu mnoha pozorovatelů je rekonstrukce dálkové trati mezi Hamburkem a Berlínem považována za skutečnou zkoušku ohněm, protože je s téměř 280 kilometry mnohokrát delší a složitější než sedmdesátikilometrová Riedbahn.

„U tratě z Hamburku do Berlína je zvláštní výzvou délka, stejně jako logistika. Jak se tedy všechen materiál dostane na staveniště?“ táže se Philipp Nagl. Na logistiku obří stavby se ale dá dobře připravit. „Je důležité dokončit plánování brzy,“ zdůraznil Nagl.

Železnice chce do dubna příštího roku obnovit 181 kilometrů kolejí, více než 200 výhybek a přibližně 70 kilometrů trolejového vedení na koridoru.

Během prací budou dálkové vlaky odkloněny přes Uelzen (Dolní Sasko) a Salzwedel (Sasko-Anhaltsko). Doba jízdy se prodlouží minimálně o 45 minut. V regionální dopravě má dopravit cestující do cíle náhradní autobusová doprava.

Philipp Nagl odmítl kritiku rozhodnutí nevybavit koridor mezi Hamburkem a Berlínem systémem ETCS v celém rozsahu. Vybavit trať dvěma vlakovými zabezpečovacími systémy sice zní dobře, jako je tomu u Riedbahn, ale má to podle něj velké nevýhody. Riedbahn byla vybavena moderním systémem ETCS a bodovým vlakovým řízením (PZB).

278 kilometrů dlouhé železniční spojení mezi Hamburkem a Berlínem je velmi přetížené delší dobu – každý den jej využije 230 vlaků a až 30 000 cestujících.

V období od srpna 2025 do dubna 2026 provedou proto Deutsche Bahn generální rekonstrukci. Během této doby bude trať mezi Hamburkem a Berlínem pro vlakovou dopravu zcela uzavřena.

DB sdružují četné práce na kolejích, výhybkách a trolejovém vedení v rozpětí pouhých devíti měsíců.

Kromě toho dojde k obnově řídicí a zabezpečovací techniky a modernizaci 28 dopravních stanic podél trasy. Deutsche Bahn chtějí koncept náhradního provozu budeme detailně představovat už v tomto měsíci.