Bez jediné kapky paliva chtějí obletět svět. Bertrand Piccard a André Borschberg se na začátku března vydali na cestu dlouhou 35 tisíc kilometrů v unikátním letadle Solar Impulse2 na solární pohon.
Solar Impulse 2 je ambiciózním projektem, který kreativně propaguje použití alternativních zdrojů energie, technologie šetrné k životnímu prostředí a zároveň demonstruje soudobé konstrukční možnosti vyspělé techniky.
Celá pětiměsíční cesta odstartovala 9. března ze Spojených arabských emirátů, z Abú Zabí. Rozdělena je do dvanácti etap a piloti se při ní budou za kniplem střídat po jednotlivých etapách. Let je zavede do Ománu, Indie, Barmy a Číny. Následně přes Pacifický oceán přeletí do Spojených států, pokračovat budou přes Atlantik do Evropy a cestu ukončí opět v Emirátech. Na cestě je doprovází početný podpůrný tým a celá cesta je řízena z kontrolního střediska umístěného v Monaku. Samotnou cestu můžete sledovat na internetových stránkách projektu Solar Impulse ( solarimpulse.com ).
Dlouhá cesta k obletu
Picard a Borchsberg se začali zabývat myšlenkou čistě solárního obletu Země už v roce 2003, přičemž jak uvádějí, na samotném začátku byla jen vize, žádný tým a žádná dostupná technologie. O rok později je podpořila belgická chemická společnost Solvay, což tvůrcům umožnilo najmout konstruktéry a začít pracovat na konceptu stroje. V následujících letech se připojili další důležití sponzoři, s jejichž pomocí byl zkonstruován prototyp. A pak konečně, v roce 2010 provedl profesionální zkušební pilot Markus Scherdel první testovací let solárního letounu, jež byl zároveň i certifikačním letem k provádění nočních vzletů. V září téhož roku letadlo poprvé přelétlo celé Švýcarsko. Další překonanou výzvou se stal let přes Středozemní moře do Maroka, následována přeletem Spojených států ze San Francisca do New Yorku, čímž byly přípravy a testování dokonány. A nyní, v březnu 2015 stroj s posádkou vyrazil na cestu kolem světa.
Vzhledem k tomu, že letoun nepotřebuje žádné palivo, je teoreticky schopen neustálého letu a má prakticky nekonečnou vytrvalost, uvádí Borschberg. Jediným limitem tak zůstává odolnost a vytrvalost pilota. Ta bude více než důkladně prověřena v nejdelší etapě cesty, letu z čínského Nankingu na Havaj, jež potrvá pět dní bez přestávky. Nejedná se přitom o obzvláště komfortní prostor k cestování, vzhledem ke konstrukční minimalizaci hmotnosti celého stroje.
Konstrukce
Jednosedadlový letoun s rozpětím křídel 72 metrů váží necelé dvě a půl tuny, tedy zhruba tolik jako osobní automobil. Dodejme, že tímto rozpětím je porovnatelný s běžnými dopravními letadly a je v tomto ohledu větší než například Boeing 747. Ambiciózní konstrukce si mimo jiné vyžádala radikální optimalizaci nových druhů techniky a snahu o výrazné snížení spotřeby energie, nutné k pohonu.
Lehký trup je vyroben z uhlíkových vláken a povrch křídel pokrývá více než 17 tisíc fotovoltaických článků, které poskytují energii pro čtveřici elektrických motorů. Kapacita lithiových baterií umožňuje uložit dostatek energie i pro noční let. Běžná denní letová hladina je v 8500 metrech při rychlosti nepřekračující 100 kilometrů v hodině. S nástupem noci stroj kvůli úspoře energie klesá na 1500 metrů a také zpomaluje.
Pilotní kabina o velikosti 3.8 m3 je vybavena jen tím nejzákladnějším. Multifunkční sedadlo slouží jako sklápěcí lůžko i toaleta zároveň, obsahuje záchranný padák i nafukovací člun. Při sklopení umožňuje pilotovi procvičit se a protáhnout během dlouhém letu. Kokpit není vybaven jakýmkoli vytápěním či jinou teplotní regulací. Pro ochranu před extrémním teplotním rozsahem, jemuž bude čelit a který se pohybuje od +40°C do -40°C, slouží jen tepelná izolace.
Nákladný projekt financují především sponzorské dary velkých společností, podporuje ho ale i řada známých osobností, jako je miliardář a majitel značky Virgin Richard Branson, politik Al Gore, monacký princ Albert, režisér James Cameron, ale i spisovatel Paulo Coelho či
astronaut Buzz Aldrin. K podpoře projektu Solar Impulse, jakožto k ideální platformě prezentující inovativní technologické možnosti a schopnosti, se přihlásilo i samotné Švýcarsko.
Hudba budoucnosti
Princip letounů poháněných solární energií v dohledné budoucnosti pravděpodobně nenajde využití v přepravě nákladů či cestování. Vysoká nákladnost a doposud malá efektivita zachycování energie ze slunce zatím neumožňuje využití jeho úplného potenciálu. Takřka s jistotou můžeme říct, že cestování solárními letadly konvenční stroje nenahradí.
Zajímavým způsobem využití solární energie v létání ale jsou sférické „datové majáky“, na jejichž vývoji se již intenzivně pracuje.
Vývojem bezpilotních stratosférických letadel se v současné době zabývá několik velkých technologických společností, jako Facebook a Google, a které plánují pomocí těchto strojů zprostředkovávat internetové připojení lidem po celém světě, především v rozvojových zemích s neexistující infrastrukturou. Takovéto „létající majáky“ by dokázaly vydržet létat a šířit signál alespoň několik let bez přistání, přičemž by se pohybovaly vysoko nad běžnými letovými hladinami civilního letového provozu.
Samotným Facebookem byla v loňském roce založena společnost Connectivity Lab, jež pracuje na tomto zprostředkování internetového připojení v rámci projektu Internet.org. Technický ředitel společnosti očekává zahájení testů stratosférických letadel již v tomto roce.
Běžnému konvenčnímu nasazení však zatím brání konstrukční problémy a technologická omezení, především postupná degradace nabíjecí kapacity baterií.
Petr Nutil