Novela zákona o drahách zamířila do druhého čtení Poslanecké sněmovny. Její součástí je také kritizovaný sankční systém pro strojvedoucí. Nejen dopravci proti navržené podobě protestovali už dříve a nesouhlasili hlavně s výší pokut. Ty se mezitím snížily, ale podle strojvůdců však systém jako takový nemůže být funkční. V zákoně totiž absentuje vznik databáze osvědčení strojvedoucích.
Část původně předložené novely kritizovali železniční dopravci i samotní strojvedoucí. Přestože uvedli celou řadu připomínek a návrhů na úpravu, v materiálu mířícím do druhého čtení došlo v Poslanecké v podstatě jen ke snížení navržených sankcí. To považují strojvedoucí za nedostatečné. Systém podle nich nemůže fungovat, pokud součástí zákona nebude i databáze s doplňkovými osvědčeními pro strojvůdce.
Tresty jen pro strojvůdce
Dříve zaslané připomínky od dopravců i strojvedoucích se ale dotýkaly i skutečnosti, že strojvůdci budou jedinou profesí, kterou bude možné pokutovat.
Ministerstvo dopravy uvedlo, že právě u této profese je zavedení sankčního systému nejvíce potřeba. Strojvedoucí se totiž volně pohybují mezi různými dopravci a ti se v přístupech různí. „Může se stát a stává se, že strojvedoucí způsobí problém u jednoho dopravce a druhý den může nastoupit k druhému dopravci. Této praxi má nový systém zabránit,“ říká František Jemelka z ministerstva dopravy.
Federace strojvůdců nesouhlasí s trestáním strojvedoucích, dokud nebude hotová forma a hlavně obsah všech souvisejících prováděcích předpisů.
Mohlo by vás zajímat
Chybí prováděcí předpisy
„Pro zajištění funkčnosti navrženého sankčního systému je potřeba ukotvit v zákoně zřízení aktualizované databáze doplňkových osvědčení strojvedoucích vydávaných dopravci a zmocnění k vydání prováděcích předpisů k MLS (monitoring licencí strojvedoucích, pozn. red.) a sankčnímu systému strojvedoucích, aby byla stanovena jasná pravidla, podle kterých by bylo možno kontrolní a sankční systém smysluplně používat,“ vysvětluje prezident federace Jaroslav Vondrovic.
Věří, že první fáze, tedy ustanovení výše uvedených kroků do zákona, je vcelku jednoduché. Vydání potřebných prováděcích předpisů a zřízení databáze doplňkových osvědčení by se dle jeho slov dalo stihnout do konce tohoto roku.
Přímo s ministerstvem o připomínkách nediskutovali. „Vše se odvíjelo pouze v rovině zaslání námi vypracovaných podnětů bez zpětné reakce na ně. Jedinou změnou je výše navržených sazeb, což nic neřeší,“ dodává Jaroslav Vondrovic.
Další jednání
Federace plánuje oslovit poslance napříč politickým spektrem a seznámit je s jejich návrhem a důvody, které je k němu vedou. Zatím neví, zda se jim některého z poslanců podaří přesvědčit, aby pozměňovací návrh předložil. Jsou ale připraveni vysvětlovat důvody, proč by současný ministerský návrh systému neměl být přijat.
„To, že se má v zákoně objevit mechanismus, který bude postihovat pouze jednu provozní profesi, je silně diskriminační. My máme pro případ, že by se podařilo prosadit do zákona povinnost vydat prováděcí předpis, systém, který by finanční sankce uměl řešit způsobem nediskriminačním i bez nutnosti uvádět tyto částky v zákoně,“ uzavírá prezident federace.
Lucie Přinesdomová