INZERCE

Kamiony podle studií poškozují dálnice desetkrát více než osobní automobily. Foto: Pixabay

Snížená sazba u nafty je pro nás klíčová věc, říká Vojtěch Hromíř z Česmadu

Kde se vidíš za půl roku? Zeptat se dnes takhle některého z tuzemských autodopravců, rezignovaně mávne rukou. Vyplývá to z barometru nálad v oboru, který realizovalo jejich sdružení Česmad. A do toho je nákladní doprava v poslední době terčem kvůli svému zatěžování českých dálnic. „Nákladní doprava dnes platí mýto na maximu, které umožňuje evropská legislativa,“ říká Vojtěch Hromíř, generální tajemník Sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia.

K barometru. Nálada mezi dopravci je dnes spíše špatná. Čím si to vysvětlujete? Krizí?

Jejich údaje o vlastních hospodářských výsledcích nevybočily tolik z normálu. Co se ale velmi snížilo, jsou očekávání pro příštích šet měsíců. O 20 procentních bodů méně se jich na budoucí zakázky dívá s optimismem. A tak jen 40 % dopravců v mezinárodní dopravě očekává dobré zakázky a ve vnitrostátní to je dokonce jen třetina firem s pozitivním výhledem. Toto je bohužel obvykle předzvěstí reálného hospodářského poklesu.

Vojtěch Hromíř Sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia Foto: Vojtěch Hromíř
Jaký je rozdíl mezi zahraniční a vnitrostátní kamionovou dopravou co se týče zakázek?

Můžeme se domnívat, že horší čísla u vnitrostátní dopravy přináší vyšší míra inflace v ČR ve srovnání s Evropou a s ní i klesající spotřeba a tedy i objednávka pro dopravu. O něco lepší výsledek v mezinárodní dopravě je také díky většímu manévrovacímu prostoru, kdy trh není omezen hranicemi republiky. A v mezinárodní konkurenci našim dopravcům pomáhá i současná sazba spotřební daně z nafty, která jim zajišťuje větší konkurenceschopnost. To je klíčová věc.

V jednom z rozhovoru pro Ekonomický deník poslanec Exner navrhl, že nákladní doprava by měla platit vyšší mýto, protože několikanásobně víc poškozuje české dálnice. Co tomu říkáte?

Nákladní doprava dnes platí mýto na maximu, které umožňuje evropská legislativa. Autobusy mají naopak sníženou sazbu, stát tak podporuje veřejnou hromadnou dopravu. Maximální mýtné sazby jsou dány stanoveným výpočtem za delší časové období, kde hlavním vstupem je objem financí z národních zdrojů, které stát dává na výstavbu a údržbu infrastruktury. No a my dlouhodobě stavíme z velké části za evropské peníze, které zahrnout nejde. To se může v budoucnu změnit, ale do limitů se to bude propisovat jen postupně. Další přirážku má nákladní doprava za tzv. externality, jako jsou ekologické dopady dopravy a působený hluk. Ale i to má své limity a stát je využívá u nejméně ekologických vozidel na maximum.

Myslíte tedy, že zvýšení mýta či poplatků by mohlo vést u některých dopravců až k ukončení činnosti?

Vyšší poplatky, ať už ekologické nebo mýto, asi nikoho od podnikání v autodopravě neodradí. Tyhle poplatky jsou v celé Evropě a naši zákazníci vědí, že pokud se nám zvýší náklady, musí se to promítnout i do ceny pro ně.

Petr Vrabec