Ministerstvo dopravy by mělo podle sněmovního hospodářského výboru připravit podporu společností podnikajících v hromadné dopravě. Členové výboru se na tom usnesli po dnešní debatě o případné státní pomoci letecké společnosti Smartwings. K takovému postupu se přiklání ministr dopravy a průmyslu a obchodu Karel Havlíček (za ANO). Výbor si od něho vyžádal také rozbor situace v letecké dopravě v souvislosti s epidemií nového koronaviru.
„Velké společnosti z oboru dopravy by měly mít možnost čerpat záruky jako čerpají všechny ostatní společnosti,“ uvedl Havlíček. Nástroj pro dopravní společnosti podle něho neexistuje. „I když vím, že jsou to jednotky společností,“ podotkl ministr. Hospodářský výbor požádal ministerstvo dopravy o „hledání systémových řešení pro umožnění státních podpor a záruk subjektům podnikajících v hromadné dopravě.
Ředitel Smartwings Roman Vik před členy výboru zopakoval, že měsíční obraty společnosti Smartwings klesly ze dvou miliard až 2,5 miliardy korun měsíčně na 18 milionů až 20 milionů korun. „Pomoc v okolních evropských státech aerolinkám přichází. I kdybychom přežili bez pomoci, nemůžeme konkurovat společnostem, které pomoc dostaly,“ uvedl.
Společnost Smartwings, která ovládá ČSA, chtěla podle Vika od začátku požádat o záruku nebo půjčku, případný vstup státu označil za krajní mez. „Debata se zřejmě rozvinula, protože neexistuje žádný program, do kterého by se firma tohoto formátu byla schopna vejít,“ míní.
Letecká firma by podle studie potřebovala celkově asi 1,6 miliardy korun, řekl poslanců Vik. Čeští akcionáři podle něho přispěli 700 miliony korun. „Čekáme na ostatní akcionáře a čekáme samozřejmě na stát,“ dodal.
Smartwings patří do skupiny Unimex Group, kterou vlastní podnikatelé Jiří Šimáně a Jaromír Šmejkal. Téměř poloviční podíl v dopravci drží čínská investiční společnost Citic Europe.
-čtk-