Zákon zřejmě do budoucna upraví podmínky autonomních vozidel, tedy aut bez řidiče. Lidé na místě řidiče například nebudou smět pít alkohol a budou muset na výzvu vozidla převzít řízení. Počítá s tím novela zákona o silničním provozu, kterou dnes schválila Sněmovna. Předloha počítá hlavně se zřízením Inspekce silniční dopravy. Inspekce bude mít větší pravomoci například při kontrolách stanic technické kontroly nebo přetížených kamionů. Upravuje také takzvanou poptávkovou dopravu. Zahraniční řidiči taxislužby, kteří pracují v Česku, budou muset zřejmě mít oprávnění vydané v České republice nebo jiné zemi EU. Pozměňovací návrh skupiny pražských poslanců z různých stran dnes přijala Sněmovna a vložila ho do novely zákona o silniční dopravě. Obě rozhodnutí dostane k posouzení Senát.

Novela podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) přinese na silnice řadu pozitivních věcí. Sníží zbytečnou byrokracii, ušetří lidem peníze a zvýší bezpečnost, vyjmenoval.

Poptávková doprava, nazývaná také autobus na zavolání, kterou už některé kraje zavádějí, umožní cestujícím objednat si autobus například pomocí aplikace v mobilu. S pomocí aplikace v chytrém telefonu si lidé mohou přivolat minibus, který je dopraví, kam potřebují. Nasazení tohoto typu dopravy má být jednodušší i díky tomu, že pro použitá vozidla bude stačit řidičský průkaz skupiny B, nebude nutné oprávnění pro autobusy. Kupka poslancům řekl, že menší autobusy nebo mikrobusy můžou zastavit i v místech, kde nejsou klasické zastávky, což může pomoci třeba seniorům.

Pravidla pro autonomní vozidla se do novely dostala na návrh ministerstva dopravy prostřednictvím pozměňovacího návrhu hospodářského výboru. Návrh stanoví, že po dobu řízení automatizovaného auta vozidlem se na řidiče nevztahují pravidla provozu na pozemních komunikacích ani jiné povinnosti řidiče týkající se řízení vozidla, jejichž dodržení zajišťuje automatizované vozidlo. Podle dřívějšího vyjádření ředitele legislativy ministerstva Jakuba Kopřivy se na tato vozidla bude i nadále vztahovat povinné pojištění, protože případnou škodu způsobí provoz vozidla, ať už ho bude řídit automat, nebo člověk.

Mohlo by vás zajímat

Novela také počítá se vznikem Inspekce silniční dopravy, která vznikne transformací dosavadního Centra služeb pro silniční dopravu. Neměla by podle vlády znamenat zřízení nových úřednických míst. Inspektoři budou nosit služební stejnokroj a zaměří se třeba na přetížené kamiony nebo na nápadně kouřící vozidla, u nichž bude podezření na porušování emisních předpisů. Inspekce bude mít 80 pracovních míst. Roční náklady na investice a provoz nové inspekce ministerstvo dopravy odhaduje přibližně na 146 milionů korun.

Novela řeší i takzvané tatraktory. Jde o vozidla registrovaná jako traktory, ale přitom mají provozní a jiné vlastnosti jako běžné nákladní automobily. Podle nynějšího zákona se za ně například neplatí mýtné. Půjde o vozy, jejichž nejvyšší povolená hmotnost převyšuje 3500 kilogramů a konstrukční rychlost je 80 kilometrů v hodině nebo vyšší, ale registrovány jsou jako traktory. Nově mají podléhat mýtnému a k jejich řízení bude zapotřebí oprávnění skupiny C1 nebo C a také profesní způsobilost.

Sněmovna odmítla návrh poslance ODS Stanislava Blahy, který stanovoval dolní hranici sazeb pokut za přestupky spáchané provozovateli stanic technické kontroly (STK) a stanic měření emisí a kontrolními techniky. Blaha argumentoval tím, že nyní platí pouze horní hranice pokut a v praxi pak úřady ukládají pokuty v různé výši. Podle Asociace STK i Hospodářské komory však můžou být pokuty likvidační. Předseda sněmovního hospodářského výboru Ivan Adamec (ODS) ale řekl již v úterý ČTK, že podle ministerstva dopravy likvidační nejsou.

Sněmovna na Adamcův návrh prodloužila nyní roční platnost evidenční kontroly vozidla, která je potřebná pro změnu vlastníka nebo provozovatele. Nově má platit celou dobu mezi pravidelnými technickými prohlídkami vozu. Evidenční kontrola je součástí technických prověrek, prodloužení její platnosti má snížit administrativu. Nelíbí se to Asociaci STK, která varuje před tím, že to zvýší počet podvodů se stočenými tachometry. Adamec naopak argumentuje tím, že jde o změnu z vládního programového prohlášení, která má ulevit od administrativy.

Společný záznam o nehodě, k níž není nutné přivolat policii, budou moci řidiči pořizovat patrně také přes webovou aplikaci České kanceláře pojistitelů. Přijatý pozměňovací návrh Vojtěcha Munzara (ODS) navíc zvyšuje hranici odhadované škody, od níž je nutné oznamovat havárií policii, z nynějších 100 000 korun na 200 000 korun. Kupka uvedl, že zvýšení hranice odráží růst cen.

Taxikáři zřejmě budou muset mít průkaz z Česka nebo EU

Zahraniční řidiči taxislužby, kteří pracují v Česku, budou muset zřejmě mít oprávnění vydané v ČR nebo jiné zemi EU. Pozměňovací návrh skupiny pražských poslanců z různých stran dnes přijala Sněmovna a vložila ho do novely zákona o silniční dopravě. Nyní ji dostane k posouzení Senát. Cílem návrhu je podle poslanců hlavně zvýšit bezpečnost na silnicích. Týkat se to má hlavně lidí pocházejících z nečlenských států EU. Průkaz řidiče taxislužby by měl získat nově pouze držitel řidičského oprávnění vydaného v tuzemsku nebo v jiném členském státu EU.

Poslanci ve zdůvodnění mimo jiné uvádějí, že o práci řidiče taxislužby se ucházejí stále více cizinci ze třetích zemí, pro které je řízení v ČR někdy problémem. Například musí častěji sledovat navigaci a nemůžou se věnovat řízení. Odpůrci návrhu ve sněmovních debatách uváděli, že jde o problém Prahy. Poslanec SPD Jan Hrnčíř však dnes poznamenal, že jde o problém, který se začíná projevovat už i v Brně. Jeden z předkladatelů, poslanec ANO Patrik Nacher, řekl že jde o minimalistickou verzi.

Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) dnes před poslanci řekl, že počet škodních událostí u vozidel taxislužby vzrostl v předchozích dvou letech o 16 a o 20 procent, zatímco počet vozidel taxislužby vzrostl o čtyři procenta. Z údajů policie nebo pražského magistrátu podle něj vyplývá, že významným faktorem je nárůst počtu řidičů, kteří třeba jen na tři týdny využívají turistickou cestu, aby si v Česku vydělávali na platformách taxislužeb.

Poslanec ODS a právník Karel Haas varoval, že návrh je v rozporu s mezinárodními závazky ČR. Jde podle něj například o Vídeňskou úmluvu o silniční dopravě z roku 1968. Nacher ale řekl, že jde o to, zda někdo dané oprávnění používá pro výdělečnou činnost. Poslanec STAN Roman Bělor řekl, že klub Starostů nemá na tento návrh jednotný názor, ale že on sám jako pražský poslanec ho podpoří.

Podle důvodové zprávy bylo ze 14.808 vydaných oprávnění řidiče taxislužby 55 procent vydáno řidičům z Česka. Občanům Ukrajiny vydaly úřady přes 6000 těchto oprávnění, občanům Uzbekistánu 1153 oprávnění a například občané Nigérie jich získali 117. „Množí se přitom stížnosti, že řidiči vozidel taxislužby mají v hustém provozu problémy s řízením vozidla a pravidly silničního provozu, a je tak ohrožována nejenom bezpečnost přepravovaných cestujících, ale i bezpečnost ostatních účastníků silničního provozu,“ stojí v důvodové zprávě.