Sněmovna nepřijala návrh, který měl usnadnit odklízení koloběžek

Koloběžkomanie. Elektrické sdílené koloběžky dobývají světová města. Je třeba se s nimi naučit žít, ukazují zkušenosti ze světa.

Sněmovna dnes odmítla návrh poslance a zároveň starosty Prahy 7 Jana Čižinského (KDU-ČSL), který měl usnadnit městům odklízení odložených sdílených koloběžek z ulic. Měl upravit poskytování vozidel v rámci takzvané obecní mobility.

Poslanec Jan Čižinský chce snadnější možnost odklízení koloběžek. Svůj návrh vložil do novely silničního zákona, která upravuje mimo jiné podmínky práce řidičů. Podle zpravodajky k novele Zuzany Ožanové (ANO) byl Čižinského návrh špatně napsán. Návrh vyvolal mezi poslanci rozsáhlou debatu. „Když je zákon špatně napsaný, tak je problém ho v praxi realizovat,“ argumentovala zpravodajka Ožanová.

Čižinský upozorňoval, že povalující se koloběžky na chodnících jsou nebezpečné, zvláště pro nevidomé chodce, pokud na ni narazí. Není podle něj možné spoléhat se na to, že ji občan odklidí. Nemůže ji odklidit ani městská policie, pokud se dá obejít a je kolem ní víc než 1,2 metru místa.

Jeho návrh zaváděl pojmy obecní mobilita a vozidla obecní mobility pro odlišení od motorových vozidel. K poskytování služby by bylo nově nutné kladné stanovisko obce, která by stanovovala pravidla provozu sdílených kol a koloběžek. Nesprávně zaparkované nebo rozbité vozidlo by mohla nechat obec na náklady provozovatele odtáhnout.

Poslankyně a starostka Prahy 2 Jana Černochová Čižinskému naproti tomu vzkázala, že kdyby některé pražské čtvrtě nepodepsaly memorandum s firmou, která tyto koloběžky dovezla, tento problém by nenastal. Černochová míní, že vše by šlo vyřešit nařízením magistrátu.

Návrh vyvolal rozsáhlou debatu. Někteří mimopražští poslanci se pak ohrazovali proti tomu, aby se na plénu Sněmovny řešila pražská záležitost. Vojtěch Munzar (ODS) to nazval pražským okénkem.

Čižinského návrh podpořil například předseda klubu ODS a bývalý ministr dopravy Zbyněk Stanjura. Podpořit návrh je podle něj lepší než nedělat nic. Stanjura neúspěšně navrhoval přerušit projednávání tohoto zákona do doby, než problematiku probere sněmovní podvýbor pro dopravu. Sám Čižinský nakonec neúspěšně navrhoval vrátit předlohu do druhého čtení, aby bylo možné načíst znovu pozměňovací návrhy. Ani pro tento návrh se nenašlo dost hlasů.

Největší problémy mají Praha i Brno s koloběžkami Lime, s jejichž příchodem výrazně roste počet kolizí s chodci, přestože koloběžky patří stejně jako kola na silnici. Obě největší tuzemská města o regulaci usilují.

-čtk-