Skupina České dráhy se pod současným vedením Michala Krapince zvedla z červených čísel k miliardovým ziskům. Rekordně investovala do obnovy vozového parku i do servisního zázemí. „V porovnání s jinými státními organizacemi představuje úplně jiný vesmír, ten nevznikl, ten se musel vybudovat,“ řekl na konferenci Ekonomického deníku a České justice Financování dopravy partner poradenské společnosti PwC Petr Smutný.
Smutný vyzdvihl, že se v souvislosti s Českými drahami dnes mluví v pojmech jako zlepšující se rating od nejvýznamnějších světových agentur jako je Moody’s, stoupající ziskovost, zvyšující se investice, komfort a bezpečnost. To v minulosti nebývalo zvykem. Nejvýznamnější český vlakový dopravce byl v médiích spojován spíše s řadou ekonomických problémů a špatnou kvalitou služeb. České dráhy podle Petra Smutného procházejí velkou transformací.

České dráhy loni proinvestovaly 20 miliard korun a na koleje dostaly 22 tisíc nových sedaček, šlo o celkem 144 nových elektrických, motorových a netrakčních jednotek a elektrických lokomotiv. Investice do nových souprav se podle Smutného projeví v lepším komfortu i bezpečnosti cestujících. Smutný vyzdvihl v souvislosti s bezpečností i systém jednotného evropského zabezpečovače (ETCS). Tím je podle něj vybaveno okolo 95 procent jízdních souprav Českých drah. „To je velmi dobrý nástroj prevence vzniku nešťastných událostí nebo nehod,“ sdělil.
Investice do servisního a opravárenského zázemí za 12 miliard
Pro zvyšování spolehlivosti spojů Českých drah je důležité zvyšování kvality údržby a servisního zázemí. Na to kladl na konferenci důraz i ministr dopravy Martin Kupka. Zlepšující se trend se podle Smutného projevuje v konkrétních výsledcích. Snižuje se celková doba zpoždění vlaků Českých drah a významně se snižuje počet odřeknutých vlaků. „Znamená to opravdu zkvalitňování služeb a tím pádem další možnost přilákat cestující na železnici,“ konstatoval.

Ke zpoždění vlaků navíc Krapinec uvedl, že pokud se očistí o cizí vlivy, které České dráhy nemohou ovlivnit, a jenž souvisí s infrastrukturou, může jít například o poruchy trakčního vedení nebo poruchy výhybek, nebo s různými mimořádnostmi jako je zásah integrovaného záchranného systému (IZS) na železnici, tak by bylo dochvilných 98,7 procenta spojů. „To je číslo, které cestující zajímá,“ zmínil Krapinec.
České dráhy mají v plánu do roku 2031 investovat do rozvoje servisního zázemí přes 12 miliard korun. Více než šest miliard korun zamíří do nových opravárenských hal a do jejich rekonstrukcí.
Zlepšení hospodaření Českých drah podle Kupky znamená stabilní perspektivu a důležité zázemí pro všechny, kteří pro ně pracují, ale i obrovskou vzpruhu pro Českou republiku. „V porovnání s jinými národními dopravci České dráhy uspívají velmi dobře. Zároveň mohou tím pádem investovat, dále zkvalitňovat svojí aktivitu,“ zmínil.
Mohlo by vás zajímat

Úspěchy Českých drah pod vedením Michala Krapince na konferenci Ekonomického deníku a České ocenil i hejtman Plzeňského kraje Kamal Farhan (ANO).
„Víme, že v minulosti České dráhy byly v červených číslech. Vítám, když jakákoliv firma v České republice je v černých číslech, ale u Českých drah mně to samozřejmě těší, protože jsou jedním z dominantních dodavatelů a partnerů pro Plzeňský kraj,“ řekl Farhan s tím, že vysoutěžené vlaky splňují všechny požadavky na komfort.
Cestující začali vlakům opět věřit
Podle Smutného jsou investice do vlakových souprav i do infrastruktury a bezpečnosti na třicet let, je tedy potřeba mít stabilní a dlouhodobý systém.

České dráhy v loňském roce převezly 168 milionů cestujících, to je podle předsedy představenstva a generálního ředitele Českých drah Michala Krapince zhruba půl milionu cestujících každý den. Státní dopravce denně vypravuje přibližně 6800 spojů. Nejtěžší bylo podle Krapince po covidových letech v cestujících vyvolat důvěru, aby znovu nasedli do vlaků a přesvědčit je, že České dráhy nabízí takovou kvalitu, že se vyplatí nechat auto v garáži.
České dráhy mají podle Krapince za sebou třetí úspěšný rok v zisku. Historicky nejlepší byl rok 2023, kdy jako skupina vykázala 3,8 miliardy korun zisku před zdaněním.