Správa železnic a DB Netz vybraly dodavatele znaleckých činností pro projekt Krušnohorského tunelu. Jde o jednu z plánovaných veřejných zakázek, která je součástí projektové přípravy plánovaného železničního spojení z Prahy do Drážďan. Analýzy a doporučení připraví společnost IMM Maidl & Maidl Beratende – Ingenieure GmbH & Co. KG.
Vybraný dodavatel zpracuje zhodnocení rozsahu provedených průzkumů a analytických činností. Poté vytvoří konkrétní doporučení pro návrh tunelu. Součástí bude i porovnání výhodnosti různých metod ražby, konkrétně typy razicích štítů nebo možnost konvenční ražby se stříkaným betonem pro jednotlivé části a varianty tunelu.
Zahraniční spolupráce
V průběhu samotné stavby se firma zaměří také na horninové prostředí. Podle stavu pak upraví postup ražby a průběžně bude vypracovávat revizní stanoviska pro technologii ražby.
Stejně jako u dalších podobných zakázek se i zde budou na projektu podílet zahraniční experti se zkušenostmi z evropských tunelových staveb, stejně jako odborníci se znalostmi českých postupů.
Budoucí vysokorychlostní trať
Z trasy budoucí vysokorychlostní trati pokročila příprava přeshraničního úseku zatím nejdále. Zahrnuje nejméně 26 kilometrů dlouhý česko-německý tunel a navazující trať do Ústí nad Labem. Krušnohorským tunelem se bude jezdit rychlostí až 200 kilometrů za hodinu. Kromě spojů s cestujícími jej budou moci využívat i nákladní vlaky.
Geologické průzkumy
Zkraje března informovala Správa železnic o zahájení přípravy geologického průzkumu pro tento přeshraniční vrt. Pro úsek Ústí nad Labem – Heidenau uzavřela dvě smlouvy související s přípravou terénního průzkumu. V tomto případě bylo vybráno sdružení vedené společností Dr. Spang Ingenieurgesellschaft für Bauwesen, Geologie und Umwelttechnik. To má za úkol připravit geologické a hydrogeologické posudky.
Napojení na mezinárodní síť
Nové železniční spojení Drážďany – Praha je součástí sítě TEN-T a napojí Českou republiku na západoevropskou vysokorychlostní železnici. Zásadně zkrátí cestovní doby, a to nejen v mezinárodní dopravě.
Z Prahy do centra Ústí nad Labem by měly mezinárodní expresní vlaky dorazit za 25 minut. Z Ústí nad Labem pak budou v Drážďanech za dalších 26 minut.
Výstupní portál Krušnohorského tunelu se bude nacházet poblíž obce Stradov. Zde má zároveň vzniknout stanice pro možnost předjíždění vlaků. Tento úsek skončí v nové železniční stanici Ústí nad Labem centrum. Počítá se zde se smíšeným provozem, který umožní odvést část nákladní dopravy z údolí Labe.
Tomáš Rovný