Více než čtyři kilometry dlouhý úsek je jednou z etap souboru staveb obchvatu Frýdku-Místku a je součástí dálnice D48. Tato komunikace přitom patří k transevropské silniční síti TEN-T, a propojuje tak dálkový mezinárodní tah z Brna přes Frýdek-Místek a Těšín. Dále se napojuje na komunikace směřující do Polska a na Slovensko. Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) podepsal s Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD) rámcovou smlouvu na celkem 3,158 miliardy korun.
K hlavním cílům projektu patří převedení provozu na novou kapacitní komunikaci a tím i zklidnění provozu na stávající silnici I/48. Dalším benefitem má být vyšší plynulost provozu, stejně jako ke zlepšení životního prostředí v této oblasti. Stávající situace je v daném úseku značně nevyhovující. Aktuální průtah Frýdkem-Místkem má totiž negativní hlukové dopady na bytovou zástavbu a je častým zdrojem dopravních nehod.
Lepší propojení regionů
Celkové výdaje na stavbu představují 3,158 miliardy korun, přičemž míra podpory je maximálně 59,50 procent. Příspěvek z Operačního programu Doprava tak bude nejvýše 1,530 miliardy korun.
Nový 4,316 kilometru dlouhý obchvat má zároveň přispět k lepšímu propojení center a regionů díky doplnění chybějícího úseku dálnice.
Úspora času v dopravě díky novému obchvatu byla spočítána na 432 527 osobohodin za rok.
Rozpočet projektu počítá nejen se samotnou výstavbou obchvatu, na kterou padne největší část financí, ale také třeba s nákupem potřebných pozemků či s poplatky za projektovou dokumentaci.
Devět mostů
Stavba se nachází jižně od Frýdku a Starého Města. Začíná za mostem přes řeku Ostravici napojením na již budovanou stavbu „D48 Frýdek-Místek, obchvat I. etapa“. Trasa poté pokračuje jižně kolem Starého Města. V kilometru 4,450 kříží mostem železniční trať č. 324 Frýdek-Místek – Frýdlant a silnici II/477. Poté trasa prochází areálem obalovny, která bude zdemolována. Dále pokračuje k jednopolovému mostu přes potok Baštici. Poté následuje další, 28 metrů dlouhý most přes polní cestu.
V kilometru 7,137 se počítá s kolektorem pro přeložení stávajícího vodovodního potrubí do nové trasy. Po několika set metrech následuje další most.V km 8,4 se obchvat napojí na stavbu „R48 Frýdek-Místek – Dobrá, II. etapa“.
Celkem se v rámci obchvatu vybuduje devět mostů v celkové délce 958 metrů a pět protihlukových stěn. Stavaři budou muset vyřešit celkem 14 přeložek vodohospodářských objektů, 21 elektroobjektů a pěti plynovodů.
Hotovo do dvou let
Záměr stavby byl schválen už v červenci roku 2013, nicméně k vydání stanoviska k posouzení dopadu na životní prostředí došlo až zkraje roku 2017. Samotné výběrové řízení na stavbu započalo v dubnu a skončilo v srpnu roku 2019.
Stavba začala v září předminulého roku a její dokončení je plánováno na leden roku 2023. Předpokládá se, že zahájení provozu bude možné od července příštího roku.
pdm