Více než čtyři kilometry dlouhý úsek je jednou z etap souboru staveb obchvatu Frýdku-Místku a je součástí dálnice D48. Tato komunikace přitom patří k transevropské silniční síti TEN-T, a propojuje tak dálkový mezinárodní tah z Brna přes Frýdek-Místek a Těšín. Dále se napojuje na komunikace směřující do Polska a na Slovensko. Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) podepsal s Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD) rámcovou smlouvu na celkem 3,158 miliardy korun.
K hlavním cílům projektu patří převedení provozu na novou kapacitní komunikaci a tím i zklidnění provozu na stávající silnici I/48. Dalším benefitem má být vyšší plynulost provozu, stejně jako ke zlepšení životního prostředí v této oblasti. Stávající situace je v daném úseku značně nevyhovující. Aktuální průtah Frýdkem-Místkem má totiž negativní hlukové dopady na bytovou zástavbu a je častým zdrojem dopravních nehod.
Lepší propojení regionů
Celkové výdaje na stavbu představují 3,158 miliardy korun, přičemž míra podpory je maximálně 59,50 procent. Příspěvek z Operačního programu Doprava tak bude nejvýše 1,530 miliardy korun.
Nový 4,316 kilometru dlouhý obchvat má zároveň přispět k lepšímu propojení center a regionů díky doplnění chybějícího úseku dálnice.
Úspora času v dopravě díky novému obchvatu byla spočítána na 432 527 osobohodin za rok.
Mohlo by vás zajímat
Rozpočet projektu počítá nejen se samotnou výstavbou obchvatu, na kterou padne největší část financí, ale také třeba s nákupem potřebných pozemků či s poplatky za projektovou dokumentaci.
Devět mostů
Stavba se nachází jižně od Frýdku a Starého Města. Začíná za mostem přes řeku Ostravici napojením na již budovanou stavbu „D48 Frýdek-Místek, obchvat I. etapa“. Trasa poté pokračuje jižně kolem Starého Města. V kilometru 4,450 kříží mostem železniční trať č. 324 Frýdek-Místek – Frýdlant a silnici II/477. Poté trasa prochází areálem obalovny, která bude zdemolována. Dále pokračuje k jednopolovému mostu přes potok Baštici. Poté následuje další, 28 metrů dlouhý most přes polní cestu.
V kilometru 7,137 se počítá s kolektorem pro přeložení stávajícího vodovodního potrubí do nové trasy. Po několika set metrech následuje další most.V km 8,4 se obchvat napojí na stavbu „R48 Frýdek-Místek – Dobrá, II. etapa“.
Celkem se v rámci obchvatu vybuduje devět mostů v celkové délce 958 metrů a pět protihlukových stěn. Stavaři budou muset vyřešit celkem 14 přeložek vodohospodářských objektů, 21 elektroobjektů a pěti plynovodů.
Hotovo do dvou let
Záměr stavby byl schválen už v červenci roku 2013, nicméně k vydání stanoviska k posouzení dopadu na životní prostředí došlo až zkraje roku 2017. Samotné výběrové řízení na stavbu započalo v dubnu a skončilo v srpnu roku 2019.
Stavba začala v září předminulého roku a její dokončení je plánováno na leden roku 2023. Předpokládá se, že zahájení provozu bude možné od července příštího roku.
pdm