Zimní letový řád přináší nové linky do Říma, Porta, Barcelony nebo Bukurešti. Do rozšiřování nabídky se pustily Smartwings i Wizz Air. Větší konkurence mezi dopravci může srazit i ceny letenek, shodují se experti.

Nasazení nových linek z Letiště Václava Havla Praha už oznámily Smartwings, od října budou aerolinky pravidelně létat do dalších sedmi destinací. Jde o Brusel, Barcelonu, Porto, Bukurešť, Bilbao, Toulouse a Řím. Společnost také navyšuje frekvence letů do Paříže a Málagy.

Nižší ceny o desítky procent?

Dvě nové destinace s přímými lety z Prahy spouští i Wizz Air. Létat bude do rumunských metropolí Bukurešť a Jasy. Wizz Air zároveň oznámil, že se stahuje z Vídně, kde měl svou leteckou základnu.

Krátkodobě může příchod dalších dopravců na stejné trasy srazit ceny letenek o 15 až 30 procent, odhaduje proděkan pro vzdělávací činnost a kvalitu z Dopravní fakulty Jana Pernera Univerzity Pardubice Jan Chocholáč. Dopravci se podle něj přetahují o cestující a chtějí zaplnit kapacitu letadel.

Ve spolupráci s dopravci pražské letiště během loňska otevřelo 41 nových linek. Foto: Letiště Praha
Cestující čeká větší výběr. Ilustrační snímek. Foto: Letiště Praha

„V dlouhodobějším horizontu a v případě, že se situace stabilizuje, konkurence ustálí a trh absorbuje vyšší nabídku, může být pokles menší, přibližně 10 až 15 procent oproti původní hladině. Cestující ale kromě nižší ceny za letenky získají širší výběr tarifů i frekvencí,“ doplnil.

Ceny půjdou dolů

Pokles cen letenek až o 10 až 15 procent očekává také expert na leteckou dopravu ze společnosti EY Česká republika Petr Kováč. Nárůst konkurence leteckých spojení na Letišti Václava Havla Praha snižuje ceny letenek už nyní a tento trend má podle Kováče velkou šanci pokračovat.

Podle expertů jsou nové linky životaschopné. Volba destinací Smartwings má pro české cestující podle Kováče velkou atraktivnost. „Předpokládám, že to bude dobře rozlétané a pak se zmíněné destinace stabilně udrží v portfoliu,“ myslí si.

Mohlo by vás zajímat

Čtěte také: Severní Makedonie i irský Cork. Pražské letiště rozšiřuje přímé lety

Jako pragmatický oceňuje výběr zvolených lokalit Smartwings i Chocholáč s tím, že odpovídá současné poptávce českého trhu. „Brusel pro byznys, Barcelona, Řím a Porto pro city-breaky, krátké dvou až čtyřdenní pobyty, a Bukurešť pro pracovní mobilitu. Jde o vyvážený mix s celoroční poptávkou,“ konstatuje.

Překonaná očekávaní

Zájem o nové trasy zatím aerolinky potvrzují, počet rezervací na nových linkách překonal původní očekávání. U některých spojů už aerolinky nasadily větší letadla, než plánovaly. Pozitivní vývoj rezervací zaznamenaly i na trasách s navýšenou kapacitou.

Zastávka, autobus
Autobusová zastávka, směr Letiště Václava Havla Praha. Foto: Tereza Čapková

„Destinace jsme vybrali na základě datových analýz pro jednotlivé trhy,“ uvedla Vladimíra Dufková ze Smartwings. Rozhodoval růstový potenciál a síla poptávky. Linky mají fungovat celoročně. „Chceme se ještě více zaměřit na zahraniční klientelu, tedy takzvané incomingové cestující. S provozem linek do nových i stávajících destinací počítáme samozřejmě dlouhodobě,“ doplnila.

Šance na přežití

Podle Chocholáče dává linkám větší šanci na dlouhodobé přežití to, že jde o blízké a frekventované destinace s širší cílovou skupinou. To je odlišuje například od linky Smartwings na Azory, která byla vysoce sezónní, vzdálená a s omezenou cílovou skupinou – a příliš neuspěla.

Klíčové je, že všechny nové linky jsou do tří hodin letu, což umožňuje efektivní provozní model a rotaci letadel včetně snížení nákladů,“ doplňuje.

Klíčové je podle Chocholáče „rozumné nastavení cen oproti konkurenci“, stabilní nabídka, na kterou si cestující zvyknou, vysoká úroveň poskytovaných služeb a efektivní marketingová komunikace ve spolupráci s cílovými destinacemi.

Pražské letiště za prvních šest měsíců odbavilo téměř 7,77 milionu cestujících. Meziročně je to o přibližně osm procent více. Podle místopředsedy představenstva Letiště Praha Jiřího Krause chce letos odbavit 17,8 milionu cestujících. Cílový počet přímých linek, kterého by letos chtělo letiště dosáhnout, je více než 190. Šlo by o návrat na předcovidová čísla. V srpnu bylo letiště na 186 destinacích, které obsluhuje 81 dopravců. Kompletní zimní letový řád chce letiště oznámit před 26. říjnem, kdy začne platit.

Pomalejší návrat

Kováč k aktuálním výsledkům uvedl, že má letiště pomalejší návrat na předcovidovou úroveň, ale postupně se daří dojednat nové linky, a to včetně dálkových. „Vzhledem k tomu, že obsazenost letadel z a do Prahy je na vysoké úrovni – je vidět, že lety do Prahy a z Prahy přitahují zájem cestujících, a to nejen z České republiky,“ uvedl také Kováč. Ukazuje se podle něj, že je Letiště Václava Havla Praha zajímavým letištěm i pro cestující z Německa.

Konkurenceschopné je v evropském kontextu pražské letiště i podle Chocholáče, má rostoucí potenciál a méně přímých konkurentů na některých trasách než například Vídeň. Dále posílit ho může i přesun Wizz Airu. Přinese opět více linek a větší konkurenci, která může cestujícím přinést nižší ceny a širší výběr.

Dopravci podle Chocholáče hledají stabilní trhy s vyšší návratností. Praha nabízí centrální polohu, rostoucí poptávku a méně přímých konkurentů než Vídeň.