INZERCE

Tunel Pekel dosáhne délky 1530 metrů. Foto: Direkcija Republike Slovenije za infrastrukturo

Slovinci zahájili stavbu 1,5 kilometru dlouhého železničního tunelu Pekel. Nahradí původní jednokolejný

Přestože byl stávající tunel navržen pro dvojkolejnou trať, je zde položena pouze jedna kolej. Trať je elektrifikovaná, ale s poměrně velkým množstvím oblouků, kvůli kterým zde není možná rychlost vyšší než sedmdesát kilometrů za hodinu. Vzhledem k tomuto rychlostnímu limitu a dalším nutným pracím na zajištění bezpečnostních norem se Slovinci rozhodli postavit tunel zcela nový. Hotový má být na jaře 2023.

Slovinské ředitelství pro infrastrukturu oznámilo zahájení výstavby nového železničního tunelu Pekel na železniční trati Maribor – Šentilj. Původní Počehovský tunel byl uveden do provozu v rámci jižní železnice už v roce 1846. Kromě viaduktu byl tunel Počehovo nejnáročnější stavbou v úseku od Šentilje po Maribor, protože geologická skladba tehdy představovala téměř nepřekonatelné překážky.

Ražba pískovce

Přípravné práce na novém tunelu byly zahájeny loni v září. Šlo zejména o úpravu přístupů na staveniště, vyčištění svahu a výstavbu portálů. Pro potřeby stavby byla v bezprostřední blízkosti zřízena betonárna.

Slovinská železnice. Foto: Pixabay

V současné době se pracuje na jižním a severním portálu. Tunel bude postaven na hliněném opuku s tenkými řídkými pískovcovými usazeninami. K ražení tunelu se použije tunelový bagr a fréza. Zhotovitel plánuje provést výkopové práce pomocí odstřelu a následné podepření tunelu. Použije se při tom stříkaný beton a vrtací stroj na montáž kotev.

Délka ražby tunelu bude 1530 metrů a množství veškerého vytěženého materiálu v tunelu se předpokládá okolo 195 tisíc metrů krychlových. Dokončení prací je plánováno na březen 2023.

Bezpečnostní prvky

Tunel Pekel včetně záchranného tunelu je navržen jako součást nové dvoukolejné trati Maribor – Šentilj a bude vybudován severně od Mariboru a východně od stávající trati, která v současnosti vede Počehovským železničním tunelem.

K bezpečnostním prvkům tunelu patří systém nouzového volání, kamerový systém a požární poplachový systém. V rámci výstavby tunelu bude také provedena výstavba sběrače odpadních vod, elektrárny a výstavba vodní nádrže a hydrantové sítě.

Práce, které mají být dokončeny v březnu 2023, jsou prováděny v rámci modernizace železniční trati, spolufinancované z Evropského fondu soudržnosti.

Tomáš Rovný