Slovenské ministerstvo práce pod vedením Erika Tomáše (Hlas-SD) chystá nové digitální služby v sociálním pojištění. Cílem je úplné zavedení digitálních řešení pro různé životní situace. Půjde zejména o zjednodušení žádostí o dávky. Novinka odbřemení i lékaře, kteří v současnosti nejednou musí potvrzovat stejný údaj na více papírových žádostí o dávky. Do zavedení nových služeb by se mělo zapojit i slovenské Národní centrum zdravotnických informací (NCZI).
Slovenský resort práce připravuje novelu zákona o sociálním pojištění. Vyplývá to z předběžné informace o přípravě právního předpisu. Jedná se o dokument, kterým se informuje o tom, že resort pracuje na nové legislativě. Návrh novely by se měl do připomínkového řízení dostat v únoru letošního roku. Základní cíl připravovaného návrhu zákona vychází z plánu obnovy.
Cílem je úplné zavedení digitálních řešení pro několik životních situací. Ty by měly zajistit jednotný přístup k vyhledávání služeb, jednotné místo pro jejich realizaci, plynulé přechody přes životní situaci, přehled o stavu zpracování podání, notifikace či online platby. V rámci sociálního pojištění by tak měly vzniknout nové digitální veřejné služby.
Dohromady by mělo jít o 16 životních situací, ale zákon o sociálním pojištění řeší jen čtyři z nich. Jde například čerpání těhotenských či mateřských dávek, ošetřovny, úrazové renty či různých důchodových dávek. Resort práce uvádí, že by se měly žádosti a řešení životních situací v co největší možné míře realizovat elektronicky. To v praxi znamená, že pojištěnec bude moci požádat o dávky elektronickou formou.
Některé dávky se budou vyplácet automaticky, aniž by pojištěnec musel provést nějaký úkon v rámci podání žádosti o přiznání dávky. Novela zákona by také měla zajistit výměnu údajů mezi lékařem, zaměstnavatelem či Sociální pojišťovnou, aby údaje, které pojišťovna již má, opakovaně nevyžadovala od pojištěnce.
Resort zapomněl na NCZI
I když ještě nebyl předložen návrh novely, lze připomínkovat i předběžnou informaci. Tuto možnost využil i NCZI, podle kterého resort v rámci spolupráce zapomněl uvést důležitá propojení. „V rámci textu předběžné zprávy není nikde zmíněna přímá integrace mezi NCZI a Ústředím práce, sociálních věcí a rodiny (ÚPSVaR), která je podstatná při životních situacích, jakými je narození dítěte a nemoci pojištěnce či rodinného příslušníka. Z uvedené textace to působí tak, že se buduje integrace mezi Sociální pojišťovnou a ÚPSVaR,“ uvádí v připomínce NCZI.
Národní centrum zdravotnických informací také tvrdí, že v rámci navrhovaného řešení v předmětných projektech se uděluje kompetence NCZI získávat data od lékařů a poskytovat je jiným orgánům veřejné moci. „Účelem je propojit jednotlivé orgány veřejné moci prostřednictvím přímých integrací s NCZI, nikoli se Sociální pojišťovnou, a tím zajistit efektivní výměnu údajů mezi jednotlivými dotčenými subjekty,“ uvádí NCZI.
Centrum dodává, že v případě životní situace narození dítěte se integrace NCZI a ÚPSVaR týká poskytování údajů pro posouzení výplaty ochranného příspěvku v hmotné nouzi. Při nemoci pojištěnce nebo člena rodiny se zase jedná o nemocenské dávky a dávku ošetřovného.
Dokument připomínkovala i samotná Sociální pojišťovna. Ta navrhuje, aby připravovaný návrh zákona řešil i administrativní chod podniku, jehož předmětem je elektronické oznamování skutečností potřebných pro účely dávky garančního pojištění.
Lékaři opakovaně potvrzují stejné údaje
Již od června 2022 je na Slovensku plně elektronizovaný proces potvrzování dočasné pracovní neschopnosti od jejího vzniku až po její ukončení. „Tento proces plně nahradil papírové žádosti o nemocenské a úrazový příplatek. Ostatní žádosti o dávky sociálního pojištění nejsou plně elektronizovány. Pojištěnec v současnosti má možnost požádat pouze o dávku těhotenské kromě papírové formy tiskopisu i elektronicky vyplněním elektronického formuláře přes portál slovensko.sk. Při ostatních dávkách musí zaslat naskenovanou lékařem potvrzenou žádost přes obecný formulář,“ připomíná resort práce.
V těchto případech se však nejedná o elektronické podání. Jelikož je v procesu nemocenských dávek ve většině žádostí rozhodující vstup lékaře, v současnosti podle ministerstva elektronizace v pravém slova smyslu není možná. Jde například o předpokládaný termín porodu, který lékař uvádí při žádostech o dávku těhotenské, mateřské či vyrovnávací dávku, nebo o lékařem potvrzenou potřebu osobního a celodenního ošetřování.
„Aktuálně také nastává situace, že v uvedených případech potvrzuje lékař tentýž údaj opakovaně pro různé papírové žádosti. Důvodem je i skutečnost, že na žádostech je třeba uvést údaje, které musí vyplnit a potvrdit i zaměstnavatel. Zaměstnanec musí papírovou žádost o nemocenskou dávku nejprve osobně doručit zaměstnavateli k potvrzení. Při potvrzování údajů zaměstnavatelem se také často stává, že zaměstnavatel za zaměstnance zasílá poštou žádost do Sociální pojišťovny, nebo žádost doručuje osobně, což má za následek zvýšené administrativní výdaje a zatíženost zaměstnavatele,“ tvrdí resort práce.
Tyto problémy jsou způsobeny tím, že Sociální pojišťovna v současnosti nemá zajištěny všechny potřebné toky údajů s příslušnými spolupracujícími subjekty, orgány a institucemi.
Miroslav Homola