Jen deset centů z každého eura zaplaceného prostřednictvím mýta za využívání zpoplatněných úseků silnic na Slovensku bylo v letech 2014 až 2018 použito na výstavbu nových dálnic. Vyplývá to ze zprávy slovenského Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ), který závěry svého zkoumání zveřejnil před dvěma měsíci. Zjištění úřadu je jedním z důvodů, kvůli kterým teď na Slovensku nespokojení autodopravci blokují část hraničních přechodů.
„NKÚ na základě kontroly upozorňuje na neefektivní a nehospodárně nastavený systém, a také na vážná rizika do budoucna. Ta souvisejí s vlastnictvím celého technického zázemí pro výběr mýta, a z toho vyplývající omezené možnosti NDS (Národní dálniční společnosti – pozn. ČTK) při rozhodování o provozovateli mýta po roce 2022, kdy smlouva se společností SkyToll skončí,“ píše slovenský NKÚ ve zprávě z 22. listopadu loňského roku.
Záznamy slovenské databáze FinStat ukazují, že společnost SkyToll v roce 2018 hospodařila se ziskem 20,95 milionu eur (528,8 milionu Kč), což byl proti předchozímu roku nárůst 42 procent. Tržby se zvýšily o dvě procenta na 74,43 milionu eur (1,9 miliardy Kč). Hrubá marže, což je důležitý ukazatel, který vyjadřuje, kolik procent z tržeb firmě zůstane po zaplacení nákladů, činila 55,6 procenta.
Slovenští autodopravci od nedělního večera začali znovu blokovat některé úseky silnic, včetně hraničních přechodů s Českou republikou. Unie autodopravců Slovenska (UNAS) mimo jiné požaduje snížení silniční daně pro kamiony o polovinu. V reakci na zprávu NKÚ také žádají pozastavení mýtného systému. Společnost SkyToll jej provozuje od roku 2010.
„Platby mýta za devět let dosáhly částky více než 1,576 miliardy eur (39,8 miliardy Kč). Z této sumy odešlo za uvedené roky na účet společnosti SkyToll až 48 procent, to je 760 milionů eur (19,2 miliardy Kč). Tato suma byla už v roce 2018 vyšší o 44 milionů eur než stanovená cena za komplexní služby výběru mýta za roky 2010 až 2022. Na účty jiných smluvních partnerů odešlo z výběru mýta 108 milionů eur, zbývající částku 709 milionů eur získala NDS,“ píše se ve zprávě NKÚ.
Kontrola použití čistého výnosu z mýta podle NKÚ rovněž ukázala, že se v plné míře neplní příslušné vládní usnesení, které Národní dálniční společnosti ukládalo, aby po splacení investičních nákladů na budování mýta šel celý čistý výnos na rozvoj silniční infrastruktury ve vlastnictví NDS. Kontrolní úřad proto upozornil vládu, že společnost ani v období, kdy jsou investiční náklady budování mýta splaceny, nepoužívá čistý výnos ve smyslu tohoto záměru.
Za výrazně problematické označil kontrolní úřad i vlastnictví majetku v rámci systému mýta. „Stát, který prostřednictvím NDS zaplatil za vybudování mýtného systému 256 milionů eur (6,5 miliardy Kč), nevlastní nejen technická zařízení, ale ani systém jako takový. Mýtný systém je i po jeho zaplacení NDS ve vlastnictví SkyTollu,“ píše se ve zprávě slovenského kontrolního úřadu. Takový stav je podle kontrolorů v rozporu s principy hospodárnosti.
„Otázkou je také možné porušení povinností při správě cizího majetku ze strany klíčových manažerů NDS či resortu dopravy – lidí, kteří připravovali soutěžní podklady a smlouvu se společností. Skutečnost, že NDS není vlastníkem majetku mýtného systému, bude podle kontrolního úřadu zásadním způsobem ovlivňovat rozhodování NDS o prodloužení smlouvy se SkyTollem,“ uvedl úřad. Smlouva platí do konce roku 2022 a je možné ji prodloužit až do roku 2027.
-čtk-