Slovenský národní vlakový dopravce ZSSK zavede servisní poplatek za nákup jízdenek u pokladen, ale i ve vlacích. Krok, který má začít platit od poloviny března, má dopravci přinést dodatečné výnosy a ušetřil náklady. Cílem je podle něj zároveň podpora digitalizace nákupu. Prodej jízdenek u pokladen podraží o jedno euro, zhruba 25 korun, za nákup jízdenek ve vlaku si cestující připlatí eura tři, přibližně 75 korun.
„Už více než 45 procent našich zákazníků nakupuje lístky on-line, což je důkazem, že moderní řešení jsou cestou budoucnosti. Zavedením poplatků za tento servis chceme tento trend posílit a rozšířit využívání našich digitálních služeb na co největší okruh cestujících,“ uvedl generální ředitel ZSSK Peter Helexa. Dodal, že dopravce respektuje nižší míru znalosti práce s internetem u starší generace a proto nebude servisní poplatek uplatňovat u seniorů při nákupu lístku se stoprocentní slevou.
Dopravce ZSSK zároveň informoval, že změna reflektuje rozdílné náklady jednotlivých prodejních kanálů a pokrývá zpracování a vydání lístku, tisk, správu prodejních systémů, technickou podporu a personální náklady. On-line nákup podle něj zůstává nejvýhodnější možností.
„Cestující mají i nadále možnost využít různé digitální kanály, včetně SMS lístků, které zůstávají dostupné pro kategorii osobních vlaků a TEŽ,“ dodal Helexa s tím, že veřejnost o změnách informují s měsíčním předstihem, aby měli dostatek času se seznámit s výhodami on-line prodeje.
Mohlo by vás zajímat
Podle dopravce ZSSK v současnosti více než 85 procent Slováků používá chytré telefony s přístupem k datovým službám, což podle něj výrazně snižuje bariéry pro využívání digitálních kanálů. Dopravce podle informací nedávno také modernizoval aplikaci „Jedeme vlakem“, aby nabízela intuitivnější a rychlejší řešení nákupu.
Ekonomický deník oslovil také českého státního dopravce České dráhy, zda se bude vydávat podobným směrem. „České dráhy aktuálně takovýto krok v rámci prodeje jízdenek v Tarifu ČD neplánují, našim cílem je maximální transparentnost našich cenových nabídek bez ohledu na prodejní kanál,“ uvedl tiskový mluvčí Filip Medelský.
České dráhy podle něj motivují zákazníky ke koupi jízdenky v tarifu on-line přes e-shop nebo mobilní aplikaci Můj vlak pozitivními pobídkami, například místenkou zdarma při nákupu e-tiketu nebo doplňkovým informačním servisem v podobě informací o poloze vlaku, případně o mimořádnostech na tratích nebo grafickým indikátorem předpokládané obsazenosti vlaku. „Už nyní přitom vidíme, že takováto cesta nese své ovoce a drtivá většina jízdenek pořizovaných v rámci Tarifu ČD se prodává právě on-line prodejními kanály,“ doplnil Medelský.