Slovenské státní dráhy ZSSK chtějí investovat do nočních vlaků, nejméně deset osobních vagonů se promění ve vozy s lehátky.

Jen několik dní po vyhlášení výběrového řízení na dodávku nových lůžkových vozů vyhlásila ZSSK další výběrové řízení. Tentokrát na modernizaci vagónů pro nočních vlaků.

Ve veřejné soutěži hledá firmu, která přestaví deset osobních vozů Bmeer na lehátkové vozy. Investice je zaměřena na zvýšení kapacity a kvality nočních vlaků. Podle ZSSK se jedná o reakci na rostoucí poptávku po tomto dopravním prostředku.

Modernizace má přinést kompletní rekonstrukci interiéru. Jeho součástí bude výměna vstupních a vstupních dveří, instalace nového vzduchotechnického systému, vakuových toalet a informačního systému. Vozy, které byly vyrobeny v 80. letech 20. století východoněmeckou továrnou na vagony v Budyszyně (Budyšíně), dostanou také nový centrální napájecí zdroj nebo elektromagnetické brzdy.

Mohlo by vás zajímat

Modernizace zahrnuje kompletní rekonstrukci interiéru včetně výměny vstupních a vchodových dveří, instalaci nových systémů vytápění a chlazení, vakuových toalet, informačního systému, ale i technická vylepšení včetně elektromagnetické kolejnicové brzdy a instalace nového centrálního zdroje energie. Modernizované lehátkové vozy budou vybaveny oddíly se základním komfortem pro noční cestování, ideální pro skupiny nebo rodiny.

„Projekt obnovy osobních vozů je příkladem toho, jak efektivně využíváme evropské zdroje k modernizaci železniční dopravy, a to zejména prostřednictvím programu Slovensko a Plánu obnovy a odolnosti. Lehátkové vozy jsou skvělou volbou pro cestující, kteří preferují cenově dostupnější způsob cestování v noci. Ministerstvo dopravy Slovenské republiky plánuje pokračovat ve zlepšování služeb a podpoře udržitelné mobility osobní železniční dopravy na Slovensku,“ uvedla státní tajemnice Ministerstva dopravy Slovenské republiky Denisa Žiláková.

Rozdíl mezi lůžkovými a lehátkovými vozy spočívá především v úrovni komfortu:

  • lůžkové vozy jsou pohodlnější, předem přizpůsobené pro spaní a poskytují výběr z jednolůžkových, dvojitých nebo třílůžkových oddílů, s odděleným oddílem pro muže a samostatným oddílem pro ženy (skupiny a páry mohou cestovat společně), vybavenými umyvadlem s tekoucí vodou a možností uzamčení,
  • Lehátkové vozy jsou ekonomičtější alternativou, místa na spaní jsou tvořena cestujícími, 4místné nebo 6místné oddíly sdílené více cestujícími (muži i ženami dohromady) a vybavené jednoduchými rozkládacími pohovkami.
Aktuální trend spacích vozů v Evropské unii. Foto: ZSSK

„Modernizace osobních vozů na lehátkové vozy je důležitým krokem, který nám umožní nabídnout širší veřejnosti kvalitní noční cestování za přijatelné ceny. Je to způsob, jak přiblížit železniční dopravu různým skupinám cestujících a reagovat na jejich potřeby. Věříme, že noční vlaky se mohou stát atraktivní volbou pro lidi, kteří preferují komfort a udržitelnost,“ dodal generální ředitel ZSSK Peter Helexa.

Modernizované vozy budou nasazovány na noční spojení mezi velkými městy a přispějí tak k rozvoji ekologické a udržitelné dopravy na Slovensku. Tento projekt doplňuje plánovaný nákup lůžkových vozů pro noční osobní dopravu, čímž ZSSK zajišťuje pokrytí potřeb různých skupin cestujících – od těch, kteří vyžadují maximální komfort, až po ty, kteří hledají ekonomická řešení.

Železniční společnost Slovenska (ZSSK) vyhlásila 20. ledna veřejnou zakázku na nové lůžkové vozy. Cílem je pořídit 10 moderních lůžkových vozů s možností rozšíření o dalších 14 kusů, přičemž součástí smlouvy je i jejich kompletní desetiletý servis. Investice v odhadované hodnotě více než 90 milionů eur včetně servisu by měla zásadně zlepšit komfort nočního cestování.

Vozy, které ZSSK plánuje pořídit, by měly být vybaveny moderními prvky, jako je klimatizace, Wi-Fi připojení, pohodlná lůžka a uzamykatelná přihrádka, které by měly splňovat požadavky cestujících 21. století. Zároveň by tyto vozy podporovaly dopravu šetrnou k životnímu prostředí, zvyšovaly efektivitu provozu a díky pravidelnému servisu zajišťovaly dlouhodobou spolehlivost. ZSSK se domnívá, že by tímto krokem došlo ke zvýšení počtu cestujících v nočních vlacích o desítky tisíc ročně.