Největší evropský soukromý nákladní železniční dopravce, belgický Lineas, má v rámci své Green Express Network sítě i vlak, který nese  jméno spojené s jeho koncovou zemí – Slovenskem. Třikrát týdně zajišťuje spojení mezi největším belgickým přístavem v Antverpách a bratislavskou Petržalkou.

Slovakia Express byl poprvé vypraven v roce 2015, letos tak slaví sedmé narozeniny.Během posledních let se frekvence ustálily na třech vlacích týdně, které spojují belgický přístav Antverpy Noord-Bundel B2 s bratislavskou Petržalkou.

Vlaky, které vyjíždějí v úterý, ve středu a v sobotu,  uvezou náklad o maximální hmotnosti 1 600 tun.

Slovakia Express vozí zejména ocelové svitky, které směřují ke zpracovateli do Senice. Na Slovensko jezdí také prázdné vozy mezinárodních partnerů, jejichž cesta končí v Železničních opravnách a strojírnách Trnava, kde jsou opravovány.

 „V současnosti v přepravách dominuje import z Belgie, který tvoří až 95 procent vytížení Slovakia Expressu,“ říká Marcel Minich ze slovenské nákladní železniční společnosti ZSSK CARGO.

Mohlo by vás zajímat

7 let, 1 000 kilometrů, 3 vlaky týdně

Některé vlaky nekončí na Slovensku, jako například zásilky výrobků chemického průmyslu, které tranzitují do Maďarska.

Napojením vlaku Slovakia Express na síť GXN se výrobcům na Slovensku otevírají možnosti exportu a importu nejen do Belgie. V Rakousku vlak přibírá kontejnery ve Welsu u města Linz. Po cestě se zastavuje i v Německu a tím, že je síť GXN vzájemně propojena, výrobky či suroviny pokračují dále do Francie, Beneluxu či Skandinávie.

Antverpský přístav je po Rotterdamu druhým největším evropským přístavem. Polovinu všech nákladů překládaných v tomto přístavu na námořní lodě představují kontejnery.

Kromě nich se zde překládají i ropné produkty, cement, písek, uhlí, a železná ruda. Místo zde mají i vrtule větrných turbín a také ve velké míře nová auta. Potenciál pro slovenský export i import je proto obrovský.

Přeprava nákladů po železnici je ideálním způsobem ekologické přepravy zboží. A nad vzdálenost 500 kilometrů i nejekonomičtější. A to i při tak nízkých objemech, jako je jediný vagón.

Jana Bartošová