Ruský letecký průmysl dokázal od začátku války na Ukrajině vyrobit pouze sedm letadel SuperJet 100 pro civilní letectví. V plánu přitom bylo vyrobit do roku 2025 108 letadel. Ambiciózní program ruské vlády na úplnou náhradu dovozu v leteckém průmyslu byl však pouhou imitací aktivity, uvedla ruská služba BBC.
Sto osm – tolik dopravních letadel plánovala ruská United Aircraft Corporation hromadně vyrobit na období, které uplynulo od začátku totální ruské invaze na Ukrajinu v únoru 2022. Vyrobila jich pouhých sedm.
Pro Rusko není stavba dopravních letadel jen otázkou prestiže nebo komerčního zisku. Mnoho odlehlých oblastí je zcela závislých na letecké dopravě. Ruské území je tak velké, že je nereálné propojit jeho protilehlé body pozemní dopravou.
Ruská služba BBC se snažila zjistit, jakými letadly budou ruští cestující létat v příštích letech.
Mohlo by vás zajímat
„Soutěžili jsme v sovětských časech a jsem si stoprocentně jistý, že to dokážeme i dnes.“ 23. října šéf hlavní ruské průmyslové a technologické korporace Rostec Sergej Čemezov ve svém projevu v Radě federace ujistil senátory, že ruský letecký průmysl je zcela připraven konkurovat Boeingu a Airbusu, uvedla BBC.
Tato slova byla vyřčena 973. den od začátku totální ruské invaze na Ukrajinu, v reakci na kterou západní země uvalily tvrdé sankce na ruský letecký a letecký průmysl.
Sankce se podle BBC ale ukázaly být tak zásadní, že přivedly ruský letecký průmysl na pokraj přežití. Po jejich zavedení totiž nebyla společnost United Aircraft Corporation, která je součástí společnosti Rostec, schopna vyrábět osobní letadla.
Sedm osobních letadel, která Rusko postavilo po zahájení invaze na Ukrajinu, jsou SuperJety 100, dokončené ovšem z předválečné rezervy.
Informace o nich jsou obsaženy v neoficiálním registru ruských ruských letadel. Tato data byla potvrzena i pomocí agregátoru dat z federálních registrů.
Oficiální registr letadel civilního letectví, který byl dříve zveřejněn Federální agenturou pro leteckou dopravu a ministerstvem dopravy, je skrytý. BBC při výpočtech používala neoficiální rejstříky, agregátory a mediální zprávy, přičemž jejich údaje vzájemně porovnávala.
Kromě zmiňovaných Superjetů byly postaveny další dva prototypy letadel – Il-96-400M a Il-114, které ale slouží k testování.
V roce 2019, jak uvádí TASS s odkazem na Ministerstvo průmyslu a obchodu, bylo v Rusku vyrobeno 11 dopravních letadel, v letech 2020 – 12, v roce 2021 – 13, včetně jednoho prototypu MS-21. Ne dost na to, aby mohla konkurovat největším světovým výrobcům, ale dost na to, aby podpořila a rozvíjela svůj vlastní letecký průmysl.
Program byl ambiciózní, ale dopadlo to jako vždycky
V reakci na západní sankce přijala ruská vláda dne 27. června 2022 Komplexní program rozvoje odvětví letecké dopravy do roku 2030.
Program byl ambiciózní. Do konce roku 2022 bylo plánováno vyrobit 14 letadel, v roce 2023 – 25, do konce roku 2024 – 69 osobních letadel. Do konce roku 2030 mělo být vyrobeno celkem 1032 dopravních letadel. Téměř okamžitě však začal sklouzávat a v průběhu let byl dvakrát „posunut doprava“ (tedy odložit dodávku letadel).
Poprvé byl revidován na podzim roku 2023. Poté bylo načasování zahájení výroby odloženo, ale i tak mělo být do konce roku 2024 vyrobeno 45 osobních letadel.
Na jaře 2024 byl program opět aktualizován, čímž se začátek výroby dopravních letadel posunul o několik let dopředu.
Tyto posuny z hlediska načasování doprava a snížení plánů objemu výroby lze vysvětlit objektivními obtížemi, které bylo obtížné předvídat předem.
Výroba letadel v závodě totiž závisí na stovkách podniků dodávajících komponenty, z nichž každý může narušit plán tím, že nesplní objednávku. A sankce zjevně tomuto průmyslu v Rusku zasadily tvrdou ránu.
Nicméně, jak řekl BBC zdroj v ruském leteckém průmyslu (požádal o zachování anonymity), ve skutečnosti by tento program neměl být brán vůbec vážně – přinejmenším pokud jde o objem a načasování.
„Byl to jen špunt k uklidnění nervů vlády. Možná někde nahoře podívali a věřili, že všechno půjde podle plánu a do roku 2030 budou vyrobeny tisíce letadel, ale ve skutečnosti to byla jen taková imitace aktivity, aby se to prostě označilo,“ řekl.
Suchoj SuperJet 100 byl původně vytvořen s myšlenkou konkurence na světovém trhu. Stroj má velký podíl zahraničních komponentů, a proto po uvalení sankcí byla jeho výroba zastavena. Ve skladech sice zbyla zásoba součástek pro výrobu, ale ty byly ponechány, aby se udržela letová způsobilost již vyrobených dopravních letadel, řekl zdroj BBC.