INZERCE

Nadměrná byrokracie zůstává jedním z problémů české státní správy. Foto: Pixabay

Slíbili jste rychlejší povolování větrníků a fotovoltaiky, ale navrhujete opak, vyčetli podnikatelé vládě

Zákon, který má urychlit a usnadnit výstavbu větrných a solárních elektráren na českém území, přinese pouze chaos, nejistotu a nárůst byrokratické zátěže. Návrh zákona o urychlení využívání obnovitelných zdrojů energie (OZE), který do mezirezortního připomínkového řízení předložilo ministerstvo průmyslu a obchodu, schytal ostrou kritiku z mnoha stran. Servítky si nebrali hlavně zástupci podnikatelského sektoru.

„Upozorňujeme, že se stále jedná o nepřehledný a nekonzistentní text upravující jazykově i legislativně složitým způsobem postupy, které by měly urychlit proces využití OZE. Nicméně není úplně zřejmé, že k nějakému urychlení skutečně dojde. Do práce úředníků na stavebních úřadech vnese ještě větší chaos, protože bez důvodové zprávy je zákon prakticky nesrozumitelný,“ varoval Svaz průmyslu a obchodu ČR. Shodně se vyjádřila také Hospodářská komora ČR.

Průmyslníci vyzvali ministerstvo k odstranění těch bodů zákona, které zvyšují administrativní náročnost povolovacích procesů oproti dnešnímu stavu. Návrh jde podle Svazu proti znění evropské směrnice RED III, která požaduje, aby „plánování, výstavba a provoz projektů v oblasti energie z obnovitelných zdrojů a související infrastruktury podléhaly nejpříznivějšímu možnému plánovacímu a povolovacímu postupu.“

To není vše. Vyjádření Svazu průmyslu obsahuje celkem 22 stran zásadních připomínek k navržené legislativě. Jeden konkrétní případ: Zástupci podnikatelského sektoru nechápou, proč mají investoři do nové fotovoltaické elektrárny (včetně střešních instalací!) zpracovávat povinně akustické studie v případě, že je zařízení umístěno ve vzdálenosti menší než 100 metrů od chráněného venkovního prostoru staveb. Fotovoltaické elektrárny přitom žádným zdrojem hluku nejsou.

Přinese nám to víc práce a žádné peníze, stěžují si kraje

Na složitost zákona a nepříznivé praktické dopady upozorňuje také Asociace krajů České republiky (AKČR). „Návrh způsobuje, namísto zavedení jasných, transparentních a jednoduchých nástrojů zrychlujících územní plánování a povolování staveb nových zdrojů OZE, chaos, znepřehlednění celého systému a zahlcování již dnes přetížených úřadů bez jakékoli podpory na posílení kapacit,“ uvedla AKČR. Požaduje proto stažení návrhu z připomínkového řízení a jeho zásadní přepracování.

Asociace krajů dále upozornila, že předložený materiál nemá zpracovanou zprávu o dopadu nové legislativy (RIA). To považuje za nepřijatelné s ohledem na očekávané dopady a zvýšení pracovní zátěže krajských úřadů. „Bagatelizování nebo zpochybňování této zátěže a potřeby jejího finančního a personálního krytí považuje AKČR za odborné a odpovědnostní selhání na úrovni předkladatele materiálu,“ stěžují si zástupci regionů.

Vyjádření v podobném duchu dorazilo také ze Svazu měst a obcí ČR a Sdružení místních samospráv ČR. Všechny tři organizace zastupující obce a regiony dále upozorňují na fakt, že není zřejmé, zda zákon urychluje pouze výstavbu větrných a solárních elektráren, nebo zda pokrývá i ostatní obnovitelné zdroje energie. Tedy například malé vodní elektrárny nebo bioplynové stanice.

Stavba větrné elektrárny, ilustrační foto. Zdroj: Pixabay (autor Hans Linde)

Naopak vyjádření různých ministerstev jsou k práci kolegů z ministerstva průmyslu a obchodu mírnější. Upozorňují hlavně na dílčí nedostatky a nejasnosti v návrhu zákona. Ministerstvo financí jako již tradičně dodalo, že chce garanci, že případné zvýšené výdaje z veřejných peněz budou hrazeny „v rámci stanovených limitů příslušných kapitol státního rozpočtu bez nároků na jejich dodatečné navýšení.“

Na nezbytné posílení soudů v souvislosti s navrženým zákonem upozornil předseda Nejvyššího správního soudu JUDr. Karel Šimka. „Pokud nebude dodatečný výkon správního soudnictví personálně, organizačně a především finančně zajištěn, nelze zajistit naplnění základního cíle nového zákona, tedy celkové zrychlení procesů v záměrech pro využití obnovitelných zdrojů energie. Pokud by šlo například o dodatečných 180 žalob ročně, bylo by třeba garantovat 3 dodatečná místa na krajských soudech a jedno dodatečné místo soudce na Nejvyšším správním soudu,“ zmínil Šimka.

Téměř spokojené je s návrhem zákona o urychlení výstavby OZE sdružení Zelený kruh, které zahrnuje Hnutí Duha, Greenpeace a další ekologické organizace. Požaduje také několik úprav v duchu směrnice RED III, jako například podpořit přímou i nepřímou účast místních komunit na projektech OZE v akceleračních zónách. Ekologové též chtějí do zákona dostat aspoň obecnou definici území, která nemají být součástí akceleračních zón; zákon by tak přinášel větší právní jistotu.

Jak schválit větrný park za rok místo 7 let

Návrh zákona o urychlení využívání obnovitelných zdrojů energie zveřejnilo ministerstvo průmyslu a obchodu na začátku července. Hlavním cílem zákona bylo – v souladu s legislativou EU – vymezit oblasti s rychlejším povolováním výstavby obnovitelných zdrojů energie. Například malé zdroje do instalovaného výkonu 100 kW bude možné stavět bez licence k výrobě elektřiny a délka povolovacího řízení nemá překročit jeden měsíc. Na větší zdroje od výkonu 100 kW výše se naopak bude pohlížet jako na stavby ve veřejném zájmu.

Ve vytipovaných „akceleračních“ zónách má příprava a povolení stavby trvat maximálně 12 měsíců. Mimo akcelerační zóny má podle návrhu povolovací proces trvat nejdéle dva roky. Pro srovnání: povolovací řízení pro nové větrné elektrárny dosud trvaly nejméně sedm let. „Oblasti pro urychlení využívání obnovitelných zdrojů energie mají být vymezeny do 21. února 2026 v rozsahu, který je významný z hlediska plnění cílů stanovených ve směrnici RED III,” uvádí k plánům ministerstvo průmyslu v důvodové zprávě.

Více o návrhu zákona o urychlení využívání obnovitelných zdrojů energie se dočtete ve zprávě Stát zapíná „turbo” pro větrníky a soláry. Jak budou vypadat akcelerační zóny?

David Tramba