Téměř tři čtvrtiny nakupujících Čechů navštíví během týdne 2-3 obchody, pětina spotřebitelů pravidelně nakupuje pouze ve své oblíbené prodejně. Výběr obchodu ovlivňuje především vzdálenost od bydliště. a výše slevových akcí.

Průměrný obyvatel České republiky utratí za pravidelný větší nákup potravin a drogerie 1911 Kč. Většina Čechů je za zajímavou akční nabídkou ochotna cestovat maximálně 30 minut. Vyplývá to z nejnovějšího průzkumu agentury Confess pro Českou distribuční.

Nákupní chování českých spotřebitelů dlouhodobě ovlivňuje především velká obliba slev a akčních nabídek. Zájem Čechů o slevové akce ještě umocnila náročná ekonomická situace posledních let. Vzdálenost od bydliště a výše slevy jsou pro spoustu lidí hlavními faktory, podle nichž si vybírají místo nákupu.

„Většina spotřebitelů se řídí heslem čas jsou peníze, za zajímavou nabídkou jsou ochotni jet nebo jít déle, ale zpravidla by cesta neměla přesáhnout třicet minut. Již z dřívějších analýz víme, že nezlevněné zboží pak Češi často vůbec nekoupí,“ uvádí Jaroslav Staněk, člen vedení zadavatele průzkumu.

Mohlo by vás zajímat

Češi jsou loajální slevám, ne obchodníkovi

Čtyři z pěti respondentů navštíví týdně více obchodů, zpravidla jde o dvě až tři prodejny (71 procent). Pětina Čechů pravidelně navštěvuje pouze svůj oblíbený obchod. Zároveň platí, že více obchodů navštěvují čtenáři tištěných či online letáků. V případě potravin se většina nákupu odehrává v místě bydliště (65 procent), drogerii lidé nakupují v blízkosti bydliště méně (42 procent).

Pro výběr obchodu, kde Češi realizují své pravidelné větší nákupy, je rozhodujícím faktorem vzdálenost od bydliště (61 procent odpovědí). Platí to především pro lidi ve věku 66-75 let a z větších měst včetně Prahy. Většina spotřebitelů se při výběru řídí také výší slevových akcí, zejména pro mladou generaci 18-35 let či ženy, a sortimentem (shodně 55 procent). Značka řetězce či obchodu je důležitá pro 37 procent Čechů a velikost prodejny jen pro 24 procent.

Zajímavá akce přiláká zákazníky i z větší dálky

Průměrná útrata Čechů za pravidelný větší nákup potravin a drogerie je 1911 korun. Polovina respondentů za něj utratí do 1500 Kč, zatímco čtvrtina dokonce více než 2500 Kč. Více utrácejí ženy a lidé do 45 let.

Ochota navštívit obchod v případě zajímavé nabídky je samozřejmě vyšší, než pokud žádnou akci nenabízí. Pro nezlevněné zboží je polovina Čechů ochotna cestovat maximálně 15 minut, od 15 do 30 minut už je to pouze třetina. V případě zajímavé akční nabídky polovině Čechů nevadí strávit cestou za nákupem do 30 minut a téměř pětině (17 procent) dokonce do 44 minut.

Výhodnost nabídky je jedním z nejdůležitějších kritérií, které ovlivňuje ochotu Čechů cestovat za nákupem. Geomarketingové analýzy ukazují, že významnou roli hraje také místo bydliště, resp. velikost obce. „Obecně je ochota strávit více času na cestě za nakupováním vyšší u obyvatel menších měst či vesnic, oproti například Praze či krajským městům, kde je nabídka mnohem pestřejší. Také mladí lidé nebo ti, kteří dělají méně časté nákupy za větší obnos, jsou ochotni cestovat dále a déle,“ říká Jan Senohrábek, manažer geomarketingu České distribuční.