Čtyři bateriové vlaky Českých drah RegioPanter najely v Moravskoslezském kraji dohromady už 170 tisíc kilometrů. V provozu jsou na trati z Ostravy přes Studénku a Štramberk do Veřovic od poloviny prosince 2024. „Aktuálně na trati sledujeme zhruba patnáctiprocentní nárůst počtu cestujících,“ uvedl předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Michal Krapinec. Bateriové vlaky dosud ujely 170 tisíc kilometrů a téměř polovinu z najetých kilometrů absolvovaly v čistě bateriovém režimu.

Moravskoslezský kraj je vůbec prvním regionem v České republice, kde jsou ekologické bateriové vlaky v provozu. Každý den na trať vyjíždí tři jednotky ze čtyř, jedna vždy slouží jako záložní.

 „Díky bateriovým vlakům získáváme první velmi cenné zkušenosti, které nám pomáhají provoz jednotek optimalizovat tak, aby byl co nejvíce efektivní. Jak z pohledu spotřeby energie a jejího dobíjení, tak kapacity baterií a dojezdu vlaku,“ sdělil člen představenstva a náměstek generálního ředitele Českých drah pro osobní dopravu Jiří Ješeta.

Zajímavá je podle něj například účinnost rekuperace, která díky energii získané z brzdění vlaku dokáže na některých úsecích, například při jízdě z Veřovic do Studénky, do baterií dodat zpět nemalé množství elektrické energie, kterou motorový vlak získat zpět neumí.

Mohlo by vás zajímat

Výrobce vlaků, Škoda Group, odhaduje roční úsporu nafty u bateriových jednotek na nejméně 200 tisíc litrů. Úspora emisí oxidu uhličitého je odhadovaná na zhruba 500 tun. Jednotka se nabíjí během jízdy nebo při stání pod trolejovým vedením. Díky rekuperaci jsou baterie dobíjeny i mimo elektrické vedení, a to při brzdění vlaku. Jedním z podstatných vlivů na úsporu je podle Českých drah i fakt, že celková účinnost pohonného řetězce může u bateriových vozidel být oproti motorovým až více než dvojnásobná.

„Bateriová technologie nám umožňuje překonávat limity infrastruktury a zároveň přinášet vyšší komfort cestujícím i provozovatelům. To, co je již dnes v provozu v Moravskoslezském kraji, se v příštích letech může stát standardem moderní regionální dopravy po celé zemi,“ uvedl místopředseda představenstva Škoda Group Tomáš Ignačák. 

Na trati z Ostravy do Veřovic museli cestující přestupovat u většiny spojů ve Studénce z elektrického do motorového vlaku. V současnosti obstará celou cest jeden vlak s elektrickým pohonem. V místech s trakčním vedením je vlak napájen přímo z troleje a tam, kde elektrické vedení chybí, napájí elektrické motory velkokapacitní baterie. Výměnou motorových vozidel za bateriová pak také odpadá potřeba zbrojení vlaku naftou, které dobu jejich nasazení v provozu snižuje.