INZERCE

DAKO-CZ vyrábí brzdové komponenty pro železniční vagony. Foto: DAKO-CZ

Skupina CSG vykoupila od Tatravagónky podíl v DAKO-CZ a stala se stoprocentním vlastníkem firmy

Společnost Tatravagónka prodala svůj 49procentní podíl v DAKO-CZ majoritnímu vlastníkovi, holdingu Czechoslovak Group (CSG), který doposud ovládal 51 procent. Průmyslově technologická skupina CSG se tak stala jediným vlastníkem společnosti, která vyvíjí a vyrábí brzdové systémy a komponenty pro kolejová vozidla. Cenu transakce strany nezveřejnily.

S prodejem menšinového podílu souvisí i změna v managementu společnosti. Z pozice CEO odchází Dagmar Matúšová, která se nově stala personální ředitelkou Tatravagónky. Do čela podniku nastupuje dosavadní provozní ředitel Lukáš Andrýsek.

Cena transakce neznámá

V loňském roce dosáhly tržby DAKO-CZ 1,26 miliardy Kč a EBITDA je bezmála 300 miliónů korun. O rok dříve společnost utržila 1,14 miliardy korun a měla EBITDA 200 miliónů korun.

„Cenu transakce jsme se rozhodli nezveřejnit, ale byla kalkulována na principu násobků EBITDA a pohybuje se tedy v řádech stovek miliónů Kč. Jedná se optikou naší skupiny o velmi významnou akvizici,“ uvádí místopředseda představenstva CSG David Chour.

Odchod slovenské Tatravagónky z DAKO-CZ vyplývá ze strategie vzájemných vztahů, na které se skupina CSG dohodla s akcionáři společnosti. Ta je nejvýznamnějším evropským výrobcem nákladních vagonů se zhruba 30procentním podílem na evropském trhu.

Brzdové systémy a nákladní vagony

„Obě skupiny se chtějí v železničním průmyslu soustředit na svůj core business, kterým je pro CSG výroba brzdových systémů pro kolejová vozidla a pro Tatravagónku výroba nákladních vagonů. Odchodem z DAKO-CZ zároveň končí majetkové propojení mezi oběma firemními skupinami,“ uvedl David Chour a dodal, že CSG v současnosti nemá zájem o získání či budování vlastních kapacit v oblasti výroby vagonů. Tatravagónka počítá s tím, že DAKO-CZ zůstane jedním z jejích významných dodavatelů.

DAKO-CZ po roce 1989 zásadně změnila svou produktovou orientaci a postupně se stala celosvětově významným výrobcem brzdových systémů a komponentů pro tramvaje, metro či železniční vozidla. Její produkty odebírají ze světových výrobců například Siemens, Stadler a Bombardier, z českých například Škoda Transportation.

Tomáš Rovný