Vláda těsně před volbami přidává miliardy na dopravu. Ministerstvo si tak oproti původnímu návrhu rozpočtu v příštím roce polepší o 22 miliard korun, Státnímu fondu dopravní infrastruktury (SFDI) 10,6 miliardy. Jenže podle kritiků ani to nebude stačit. Hrozí zpomalení výstavby a škrtání klíčových dopravních investic.

Podle čerstvých plánů má mít ministerstvo dopravy v příštím roce k dispozici 128,7 miliardy korun. Ačkoliv si oproti srpnovému návrhu rozpočtu polepšilo o pětinu, peněz je stále málo. V letošním roce hospodařilo se sumou 139,5 miliardy korun. Státní fond dopravní infrastruktury má v roce 2026 hospodařit se 144,6 miliardami korun, to je o 15,7 miliardy méně proti schválenému rozpočtu SFDI na letošní rok.

„Přestože může dojít k mírnému meziročnímu posílení příjmů v rámci PPP projektů nebo například výnosů z mýtného, rozhodně to nemůže nahradit nižší desítky miliard korun,“ komentoval nový návrh ekonomický analytik Svazu průmyslu a dopravy České republiky Milan Klempíř.

Aby se udrželo současné tempo výstavby, dokončila se základní dálniční síť v termínech a nechyběly peníze na vysokorychlostní železniční tratě, je podle něj nejen nutné finance na rok 2026 vrátit na letošní úroveň, ale navíc výrazně posílit.

Mohlo by vás zajímat

Nedostatečný a rizikový

Nádraží
Návrh rozpočtu je pod úrovní potřeb sektoru. Na snímku je nádraží Česká Třebová. Foto: Tereza Čapková

Svaz dopravy považuje rozpočet fondu na rok 2026 za nedostatečný a rizikový. Přes navýšení zůstává podle svazu rozpočtový rámec pod úrovní skutečných potřeb sektoru.

„Snížené objemy prostředků zásadně komplikují plynulé pokračování rozestavěných dopravních staveb. Hrozí pozastavení podpisů smluv a oddalování příprav nových projektů, což snižuje efektivitu investičního procesu a zvyšuje budoucí náklady,“ upozornil svaz. Varoval také, že rozpočet navíc opomíjí potřeby údržby a oprav silnic II. a III. třídy, které tvoří většinu silniční sítě. Stranou zůstává i vodní doprava.

Vlaky nejspíš pojedou dál

Zkušenosti z minulosti ukazují, že nestabilní rozpočtová politika se promítne do nejistoty u stavebních firem, projektantů i dodavatelů. Rozpočet postrádá jasnou návaznost na schválené koncepční dokumenty a deklarované cíle vlády v oblasti dopravy.

Podle prezidenta Asociace pro rozvoj infrastruktury Tomáše Janeby navíc není v současnosti jasné, kterých staveb by se škrty týkaly a v případě ořezaných financí by jim hrozilo zastavování. Pravděpodobné podle něj je, že se ale spíše najdou finance na vysokorychlostní železniční tratě než na dálnice. Na posílení vlakové dopravy totiž přispívá Evropská unie.

Chybějící miliardy

Podle poslance za ANO Martina Kolovratníka chybí dopravě i po úpravách návrhu rozpočtu stále přibližně 28 miliard korun na další investice a údržbu. „Tenhle rozpočet je cár papíru. A bude nutné ho přepracovat od základu,“ napsal na sociální síti X.

Upravený návrh rozpočtu kritizuje i Kolovratníkova stranická kolegyně Alena Schillerová. Chybí v něm podle ní peníze na prorůstové investice.

Generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl k původnímu návrhu, který pro ministerstvo dopravy počítal na výdaje se sumou necelých 107 miliard korun, řekl, že by nestačil ani na to, aby mohly pokračovat již zahájené stavby.

Vláda schválila upravený návrh rozpočtu v posledním možném termínu krátce před sněmovními volbami. Stát má hospodařit se schodkem ve výši 286 miliard korun. Opoziční hnutí ANO už oznámilo, že bude chtít rozpočet vrátit k přepracování.