INZERCE

Pouhých 13 procent dotázaných se chystá naplno vrátit do kamenných obchodů a chce nakupovat jako dříve. 23 procent lidí naopak bude i nadále preferovat online nákupy. Foto: Pixabay

Skončí platby v hotovosti? Kartou už platíme téměř pořád, budoucnost je však v elektronických peněženkách

Pandemie výrazně posunula nákupní chování českých zákazníků i jejich platební zvyklosti v online prostředí. Oproti době před pandemií si 41 procent lidí zvyklo častěji nakupovat na e-shopech a 42 procent platí bezkontaktně už i v kamenných obchodech. V budoucnosti je 85 procent lidí rozhodnuto pokračovat v nákupech online, byť značná část z nich občas do kamenných obchodů ráda nahlédne. Průzkum platební platformy Barion ve spolupráci s agenturou STEM/MARK ukázal, že placení kartou na e-shopu už preferují dvě třetiny lidí, v online prostředí už chce nakupovat většina.  

Pro polovinu dotazovaných je nyní online nakupování atraktivnější než dříve, dle očekávání zejména mezi mladými lidmi. O poznání méně lidí nakupuje pravidelně na zahraničních e-shopech, alespoň jednou týdně pouhá 2 procenta. Jednou měsíčně je to 17 procent Čechů. Obecně nižší ochota k nákupům na zahraničních e-shopech v populaci je dána zejména nedůvěrou či jazykovou bariérou.

Pokud se však zaměříme na kategorii mladých lidí do třiceti let, je situace jiná – zkušenost s nákupem na zahraničním e-shopu má přes devadesát procent z nich. 

Vítězí platba kartou

Celých 66 procent dotazovaných preferuje při online nákupech kartu, dobírku upřednostňuje 20 procent, přičemž jde především o respondenty z menších měst a obcí a s nižším vzděláním. 

„Zájem o platbu kartou on-line sledujeme dlouhodobě. Potvrzuje to důvěru zákazníků v české e-shopy a posun v myšlení zákazníků v uplynulých letech. Zároveň je třeba zmínit, že se stále rozšiřuje jak nabídka platebních metod, tak způsobů doručení či vyzvednutí zboží. Právě propojení těchto dvou důležitých částí nákupního procesu hraje roli ve výsledném rozhodování o objednávce ze strany zákazníků,“ říká výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci (APEK) Jan Vetyška.

Digitální peněženka? Co to je?

Relativně novou platební metodu – platbu pomocí digitální peněženky preferují opět zejména mladí lidé, nicméně ve vztahu k obecné populaci jde o pouhých 7 procent. Digitální peněženka je ostatně neznámým pojmem pro 12 procent respondentů. Přesto je přes osmdesát procent lidí přesvědčeno, že tradiční platební metody, jako například platba v hotovosti, budou v blízké budoucnosti zcela překonány novými technologiemi. Pouze 18 procent dotázaných si myslí, že hotovost žádná technologie nenahradí.

„Se zákazníky, kteří si stále více zvykají na různé typy online plateb a jejich výhody, si i další a další online obchodníci uvědomují jejich důležitost a častěji na své e-shopy integrují i méně běžné metody. Online platba kartou už zkrátka stačit nebude. Budoucností jsou platby pomocí elektronických peněženek jako Barion, Google Pay či Apple Pay, které současně zrychlují nákupní proces a mohou výrazně zvýšit konverze,“ říká zakladatel Barion Payment Sándor Kiss.

Více platebních metod, vyšší útrata

Výběr platebních metod, které e-shopy nabízí, je důležitý pro celých 86 procent respondentů. Nejedná se sice o rozhodující faktor, nicméně důležitý je zejména pro ty, kteří preferují platbu dobírkou a chtějí mít jistotu, že ji e-shop nabízí. 

S tím souvisí i částka, kterou jsou lidé ochotni jednorázově zaplatit: u více než padesáti procent lidí se pohybuje mezi 1001 a 5000 korun za objednávku. S rostoucím věkem a klesajícím vzděláním však klesá ochota utrácet, v kategorii nad šedesát let utratí 41 procent lidí za jednu objednávku maximálně tisíc korun. 

Více karet, méně kontaktu

Spotřebitelé se během pandemie masivně přeorientovali na online prostředí, a to napříč všemi věkovými kategoriemi, byť zejména skupina mladých do 29 let a rovněž vysokoškoláci v tomto ohledu vedou na plné čáře. 

Přes 40 procent lidí si zvyklo častěji nakupovat online a stejná část lidí teď častěji platí kartou či bezkontaktně dokonce i v kamenných obchodech. Relevantních je i 13 procent respondentů – převážně vysokoškoláků, kteří se doposud kamenným obchodům vyhýbají a preferují nákup všeho potřebného online. 

S tímto trendem souvisí i obecný předpoklad budoucích nákupních zvyklostí, které přetrvají i po odeznění pandemie koronaviru. Pouhých 13 procent dotázaných se chystá naplno vrátit do kamenných obchodů a chce nakupovat jako dříve. 23 procent lidí naopak bude i nadále preferovat online nákupy. Největší část, 65 procent lidí, bude v online nakupování rovněž pokračovat, ale kamenné obchody nezatracují a rádi se do nich znovu podívají.

Tomáš Rovný