V plzeňském výrobním závodě společnosti Škoda Group vzniká nejdelší tramvaj na světě. Škoda 38T má téměř šedesát metrů a bude postavená na platformě ForCity Smart. Podle mluvčího firmy Jana Švehly má o tyto vozy zájem německý podnik Rhein-Neckar-Verkehr (rnv). První tramvaj by se měla na kolejích objevit v německých ulicích letos v létě. Podle Švehly rnv zajišťuje dopravu ve městech Mannheim, Ludwigshafen a Heidelberg.
Vozidlo by mělo být podle společnosti složené ze dvou samostatných polovin, které bude možné kvůli lepší manipulaci v depu odpojit a samostatně posouvat. „Výroba těchto tramvají je součástí většího kontraktu na celkem osmdesát vozidel různé délky. Téměř šedesátimetrových tramvají je v této zakázce dvanáct,“ sdělil Švehla Ekonomickému deníku. Celková cena zakázky je podle mluvčího Škody Group sedm miliard korun.
Na dotaz, zda mají o unikátní tramvaj zájem i další odběratelé, uvedl Švehla, že nákup takto dlouhých tramvají záleží vždy na tratích nebo nástupištích v konkrétních městech. „Ale věříme, že se najdou i další zákazníci, kteří o ně projeví zájem,“ zmínil.
Aktuálně má Škoda Group rozpracované také projekty na dodávky tramvají pro německá města Bonn, Frankfurt na Odrou, Chotěbuz, Brandenburg nad Havolou. Tramvaje Škoda Group připravuje také pro italské Bergamo a finské Helsinky a Tampere. „K tomu navíc děláme velké modernizace tramvají pro Göteborg,“ informoval Jan Švehla. Dodávky se chystají také pro Plzeň, Ostravu, Brno a Prahu či pro slovenskou Bratislavu.
Mohlo by vás zajímat
Škoda Group je součástí skupiny PPF, vyrábí vozidla pro hromadnou dopravu od nízkopodlažních tramvají, elektrických lokomotiv, příměstských vlakových jednotek po soupravy metra, elektrobusy a trolejbusy. Zaměřuje se také na řídicí a pohonné systémy.
Zaměstnává osm tisíc lidí v několika výrobních závodech v České republice a ve Finsku. Obchodní jednotky má také v Německu, Itálii, Rakousku, Polsku, Maďarsku a na Ukrajině. V roce 2022 dosáhla tržeb ve výši 763,7 milionu eur a upravená EBITDA byla 50,2 milionu eur. Předloni skupina vyrobila vyrobila a předala 213 vozidel, meziročně to bylo o pěti více.
Skupina Škoda Group také prošla loni na podzim změnou organizační struktury vrcholového managementu, kdy se nejvyšší vedení skupiny rozdělilo do dvou pozic. Ředitelem se stal Petr Novotný, který ve funkci nahradil Francouze Didiera Pflegera, ten byl jmenován výkonným předsedou představenstva skupiny. Cílem změn bylo optimalizovat provozní výkonnost skupiny a přizpůsobit se vyvíjejícímu se trhu. Od letošního 1. března má také skupina nového finančního ředitele, na pozici nastoupil Jaroslav Zoch, který na postu vystřídal Libuši Jurečkovou.
Tereza Čapková