Česká Škoda Group chce prorazit na indickém trhu. Spojila se s tamním výrobcem TATA AutoComp. Firmy založily společný podnik na výrobu pohonných systémů a komponentů pro kolejová vozidla.

Podle Škody Group jde o investici v řádu milionů eur. Projekt cílí na rostoucí poptávku po moderních a bezemisních řešeních v oblasti železniční dopravy a mobility.

Vlaky, metro i tramvaje

Předseda představenstva Škody Group Petr Novotný uvedl, že se podnik zaměří na výrobu měničů, pohonů a pomocných měničů pro vlaky pro středně vysoké rychlosti, regionální vlaky, metro a lehká kolejová vozidla.

Lidé, Indie
Slavnostního podpisu smluv se v Novém Dillí účastnilo vrcholové vedení obou společností a také Eva Kopecká, vedoucí obchodně-ekonomického oddělení české ambasády v Indii. Foto: Škoda Group

„Společně s TATA AutoComp přinášíme do Indie pokročilé technologie a know-how, které vycházejí z mnohaletého vývoje a osvědčených řešení napříč Evropou i v dalších zemích světa. Toto partnerství umožní oběma společnostem být lídrem a určovat směr v oblasti rostoucí poptávky po moderních řešeních pro kolejová vozidla na indickém trhu,“ dodal Novotný.

Společné podniky

Místopředseda představenstva Tata AutoComp Arvind Goel poznamenl, že spolupráce se Škodou Group firmě umožní posílit pozici firmy v segmentu železničních vozidel, stejně jako Novotný zmínil i metro. TATA AutoComp má v Indii 20 obchodních jednotek a 68 výrobních závodů. Působí také v Severní a Latinské Americe, Evropě a Číně. Je součástí konglomerátu TATA Group.

S předními světovými firmami už provozuje 10 společných podniků v oblasti automobilových komponentů. Prostřednictvím partnerství vyrábí a dodává široké portfolio produktů, včetně systémů chlazení motorů, automobilových baterií, zpětných zrcátek, řídicích systémů, klimatizací, systémů výfukových a emisních kontrol i sedadel. V oblasti elektromobility nabízí bateriové sady, systémy chlazení baterií, systémy řízení baterií, elektromotory nebo řídicí jednotky.

Výhodná partnerství

Generální ředitelka Asociaci podniků železničního průmyslu Marie Vopálenská. Foto: ACRI
Generální ředitelka Asociaci podniků železničního průmyslu Marie Vopálenská. Foto: ACRI

Pro české firmy jsou partnerství se zahraničními společnostmi přímo v cílových zemích jednou z cest, jak se dostat na tamní trhy. „Bohužel se často setkáváme s tím, že zatímco Evropa je otevřená, tak jiné trhy bývají poměrně uzavřené. Ať už jde o cla, nebo to, za jakých podmínek je u nich možné produkt vyrábět. Na fakt, že se to neustále zhoršuje, upozorňuje i studie UNIFE (Sdružení evropských železničních dodavatelských společností). Dosažitelnost některých trhů stále klesá,“ uvedla v červnovém rozhovoru pro Ekonomický deník generální ředitelka Asociaci podniků českého železničního průmyslu (ACRI) Marie Vopálenská.

Sílu tuzemských podniků vidí v tom, že mají vlastní výzkum, vývoj i výrobu a servis. To je podle Vopálenské v rámci výrobního a dodavatelského řetězce posouvá. Tím, že si toto vytvářejí samy, tak dokáží být silnější a obstát nejen v rámci Evropy, ale i celosvětově. Zmínila například právě Indii a další vybrané asijské země.

Mohlo by vás zajímat