Šéf Volkswagenu Martin Winterkorn po několikahodinovém váhání nakonec odstoupil ze své funkce. Vaz mu srazil skandál s instalací softwaru do 11 milionů kusů vozů s dieselovým motorem na ovlivňování objemu vypouštěných emisí.
Martin Winterkorn vedl Volkswagen téměř deset let. Dnes světu sdělil, že přijímá odpovědnost za skandál, který mimo jiné vedl k poklesu tržní hodnoty firmy o 20 miliard eur (22 miliard dolarů). Nyní se spekuluje o tom, že Winterkorna nahradí šéf automobilky Porsche Matthias Müller, který má podporu rodiny, která ovládá většinu akcií Volkswagenu. Jiným kandidátem je Herbert Diess, který k Volkswagenu nedávno přešel od BMW. Nejsou to však jediní dva možní nástupci Martina Winterkorna. Podle Volkswagenu připadá v úvahu, že bude osloveno více kandidátů.
Skandál musí být objasněn
Člen dozorčí rady Volkswagenu a ministerský předseda dolnosaské vlády Stephan Weil sdělil, že „celý skandál musí být nemilosrdně objasněn a musí být zajištěno, aby se podobné věci již nikdy neopakovaly.“ Dolní Sasko je mimo jiné jedním z klíčových akcionářů Volkswagenu. „Jsme si velmi dobře vědomi rozsahu celé kauzy i jejích dopadů na reputaci firmy a ekonomických škod,“ dodal Weil.
Martin Winterkorn měl v pátek dostat nabídku na prodloužení smlouvy. Namísto toho však přišla studená sprcha v podobě přetřásaného skandálu. Osmašedesátiletý šéf automobilky již nemohl svou pozici ustát, i když se několikrát opakovaně omlouval a podle některých neměl o manipulaci se softwarem ponětí.
„Vlastně neměl na výběr. Dobré jméno společnosti je v troskách,“ okomentoval Winterkornovo odstoupení Erik Gordon, profesor Michiganské univerzity. „Volkswagen potřebuje nový začátek. Nebudu ten, kdo by tomuto začátku měl stát v cestě,“ stojí ve stanovisku Martina Winterkorna ke své rezignaci.
Nejvyšší prioritou nového šéfa Volkswagenu bude obnovit dobrou pověst společnosti. „Uvědomujeme si, že překonat tuto krizi důvěry bude běh na dlouhou trať, který si vyžádá mnoho odhodlání a síly,“ řekl Wolfgang Porsche, první muž společnosti, která vlastní 50,7 % akcií Volkswagenu. Automobilka si v úterý dala stranou 6,5 miliardy eur, jako počáteční příspěvek na možné náklady, které bude celá kauza stát.
-usi-