Singapur kvůli samořiditelným elektrobusům vybudoval miniaturní město, kde se celý nový systém veřejné dopravy zkouší.
Dvouhektarový komplex byl otevřen loni v listopadu. Najdete na něm vše, s čím se můžete setkat v městském provozu: křižovatky, světelnou signalizaci, autobusové zastávky i přechody pro chodce. Vše je postaveno tak, aby zmenšenina věrně kopírovala systém veřejné dopravy v reálném Singapuru. Na polygonu je také vyvýšenina, kde se zkouší, jak samořiditelné elektrobusy reagují, když „nevidí“ za horizont, nebo modely mrakodrapů, jež vysílají rušivé rádiové vlny. Inženýři tak testují, do jaké míry tento druh znečištění ovlivní systémy, které autobus řídí.
„Jsme pravděpodobně jediné město a jediná země, která je v této oblasti tak aktivní,“ řekl agentuře Bloomberg Lee Chuan Teck, bývalý náměstek singapurského ministerstva dopravy. „Naším cílem je nastavit a vyladit potřebné regulace,“ dodal. V tom právě může takový model města velmi pomoci. A nejen samotnému Singapuru, ale například i výrobcům samořiditelných autobusů. Město totiž sbírá cenná data, která nepochybně najdou další využití.
Singapur je bude ještě několik měsíců sbírat, aby na jejich základě navrhl optimální regulatorní prostředí pro ostrý provoz autonomních elektrobusů. Radnice předpokládá, že by to mohlo být ve druhé polovině letošního roku.
V dešti to nefunguje
V areálu Technologické univerzity Nanyang v západní části Singapuru svá samořiditelná vozidla testuje více než deset společností. Pro agenturu Bloomberg to uvedl Niels de Boer, ředitel ústavu budoucnosti mobility (FMS – Future Mobility Solutions). Příští rok se k nim se svými autobusy má přidat také Volvo.
Celé testování zatím probíhá ve velmi opatrném režimu. Rychlost je na celém okruhu snížena na 20 až 25 kilometrů v hodině. „Chceme vidět, jak se to bude chovat, když to ještě máme pevně pod kontrolou,“ vysvětlil De Boer. Provoz na polygonu je monitorován 360stupňovými kamerami, které jsou napojeny přímo na příslušný odbor singapurské radnice.
Univerzita momentálně testuje minibusy francouzské společnosti Navya SAS, které jsou schopny pojmout patnáct cestujících. Mohou být v případě potřeby ovládány manuálně na dálku, podobně jako když sedíte v simulátoru nebo hrajete počítačovou hru. Nicméně převážnou část provozu autobusy zvládají samy. Spořádaně jezdí v pruzích, zastaví na zastávce i před přechody pro chodce, pouze rozjezd na zelenou na semaforech musí být iniciován manuálně. Dokonce došlo i na automatické zastavení ve chvíli, kdy systém autobusu vyhodnotil, že hrozí nějaké nebezpečí.
Provoz autonomních elektrobusů se zatím příliš neosvědčil v dešti. V sedmdesáti procentech případů nebyly senzory schopny fungovat správně. Čím hustší déšť, tím byla samořiditelnost autobusů horší. Ukázalo se tak, že autonomní autobusy mají ještě značné rezervy, které jim kladou překážky na cestě do ostrého městského provozu.
Vozidla jsou navíc velmi náročná na infrastrukturu, která musí být hodně sofistikovaná, aby systém dokázal pojmout všechny situace, které v běžném provozu mohou nastat, a na které budou autobusy muset reagovat. „Infrastruktura je hlavní pilíř. Nestačí pouze mít přehled o tom, kde se vozidlo právě nachází,“ řekl de Boer.
Globální samořiditelný lídr
Singapur se dosud k vozidlům na alternativní pohon, zejména elektromobilům, choval poněkud macešsky. Sám Elon Musk před lety upozorňoval na to, že kupec jeho Tesly Modelu S musel do singapurské státní kasy odvést navíc daň ve výši 15 tisíc dolarů.
Nyní se však tento přístup, zdá se, mění. Singapur se může stát poměrně záhy globálním lídrem ve vývoji autonomních vozidel a jejich využití ve veřejné dopravě. Informace o testovacím „městečku“ se rychle roznesla, a tak se rezervace jen hrnou. „Je stále těžší nabídnout zájemcům volnou kapacitu,“ říká De Boer.
Univerzita chce do příštího roku zprovoznit několik okruhů pro autonomní elektrobusy v areálu svého kampusu. Singapurské ministerstvo dopravy také včera oznámilo, že během příštího roku spustí zkušební provoz na ostrově Sentosa. Do města by se pak samořiditelná vozidla měla dostat do roku 2022.
-zm-