Zadat identifikační číslo, typ vlaku, jeho délku, brzdící procenta, stlačit páku a hlídat rychlost, sešlápnout pedál, a pak znovu a znovu. Strojvedoucí, kteří začínají, anebo ti, kteří potřebují proškolit na jednotný evropský zabezpečovač (ETCS) pilují schopnosti na simulátoru.
Simulátory sice nejsou v Česku dosud povinnou součástí přípravy, přesto se na několika přístrojích, které v tuzemsku u dopravců nebo soukromých firem fungují, proškolí stovky lidí. Jak Ekonomický deník informoval, o jejich legislativní začlenění do přípravy má zájem i Drážní úřad. Například Polsko už simulátory do povinného výcviku zařadilo.
Bdělost se musí dokazovat
„Obrazovka s ETCS je uprostřed, je dobře vidět, páku musíte nejdříve stisknout, teprve pak s ní pohnout, sešlápněte pedál, tím potvrdíte bdělost, teď ubírejte rychlost, na obrazovce už vidíte šipku,“ pokyny dostávám od Jakuba Smékala, strojvedoucího instruktora a lektora odborného školení společnosti CityRail Academy, která školí zaměstnance v železniční dopravě. Jde o jednu firem, která v Česku v rámci školení jízdu na simulátoru poskytuje.

Jízdu na simulátoru zkouším přibližně tři čtvrtě hodiny a získávám k práci strojvedoucích čím dál větší respekt. Vlak rozjíždím pomalu a trhaně, brzdit začínám pozdě. Pedál zapomínám sešlapovat.
Simulátor je podle Smékala užitečný proto, že si mohou strojvedoucí otestovat v bezpečném prostředí reakce na mimořádné situace. Může jít o změny počasí, náhlý pohyb člověka v kolejišti nebo kolizi s automobilem na přejezdu. Zásadní je zmiňovaný systém ETCS, který poslední roky „přibyl“ strojvedoucím na palubní desku a který zásadně z hlediska bezpečnosti mění to, jak se vlaky řídí. „Dřív jsme neustále museli sledovat návěstidla, teď se řídíme instrukcemi ETCS. Od strojvedoucích to vyžaduje jiný druh pozornosti,“ popsal Smékal.
Školení vyjde na 80 tisíc
Ročně firma proškolí okolo stovky strojvedoucích. Průměrná cena celkového školení včetně simulátoru vychází na částku okolo 80 tisíc korun. Podle Smékala je pro budoucí strojvedoucí nejlepší absolvovat školení na simulátoru po absolvování základní teorie, která je zakončena zkouškou u Drážního úřadu, a poté, co získají licenci. Jízdu si mohou vyzkoušet ještě před tím, než usednou do lokomotiv a vlaků.
„U simulátoru je možné situace vysvětlit a rozebrat, na to už není ve vlaku čas,“ dodal Smékal. Strojvedoucí si také mohou osahat kombinace složitějších situací, na které by nemuseli za roky ve své praxi narazit. Simulátor je tedy užitečný nejen pro začátečníky, ale i v rámci pravidelného přezkušování. Opět je možnost se strojvedoucími probrat konkrétní reakce. „Lidé by to neměli brát jako hrozbu, že jim zaměstnavatel odebere prémie, ale jako možnost se i v průběhu profesního života zdokonalovat,“ poznamenal Smékal.
Mohlo by vás zajímat
Neustálý mírný podstav
Než strojvedoucí vyjedou s vlakem na trať, musí absolvovat několikastupňové školení, ve kterém se seznámí jak s technikou, tak legislativou. Musí absolvovat zkoušky u Drážního úřadu. Projdou také výcvikovými jízdami. Podle mluvčího Českých drah Filipa Medelského je u této profese tradičně mírný podstav. Podobně jako u jiných technických oborů, kde se pracuje na směny, je o profesi strojvedoucího v současnosti menší zájem, než tomu bylo například před 20 lety.
Národní dopravce se to snaží řešit průběžným výcvikem a náborem. „Nábor provádíme průběžně, spolupracujeme s technicky zaměřenými školami, nabízíme stipendijní programy a zajišťujeme i přípravu a vyškolení strojvedoucích,“ přiblížil mluvčí.
Z 3200 strojvedoucích je 43 žen
Státní dopravce má pravidelně v přípravě zhruba 200 budoucích strojvedoucích. Jejich příprava trvá kolem půl roku až rok, podle toho, jaký vystudovali obor. Aktuálně České dráhy zaměstnávají přes 3200 strojvedoucích, z toho je 43 žen a dalších 13 žen je v přípravě. Kompletní kurz strojvedoucího s licencí i zaškolení platí zájemcům České dráhy a lidé zároveň po celou dobu zácviku pobírají plat. Průměrná mzda strojvedoucího u národního dopravce dosahuje po zapracování v základu 51 tisíc korun.

Pokud se někomu podaří dokončit kurz ve zkrácené lhůtě, může získat podle Medelského odměnu za úspěšné dokončení výcviku až 30 tisíc korun. České dráhy se snaží nové zaměstnance nalákat také na náborový příspěvek, který může v některých případech dosáhnout výše až 300 tisíc korun.
Strojvedoucí mají nárok na pět týdnů dovolené, zkrácenou pracovní dobu, příspěvky na stravování či zvýhodněné cestování vlakem.
„Strojvedoucí mají možnost pracovat i na nejmodernějších drážních vozidlech v Česku díky rozsáhlé modernizaci vlaků, například na lokomotivách Siemens Vectron, elektrických jednotkách RegioPanter nebo motorových jednotkách RegioFox,“ popsal Medelský. Vozový park národního dopravce se rozšířil také o bateriové vlaky v Moravskoslezském kraji.
Nabírá se na Plzeňsku
Na nedostatek strojvedoucích si aktuálně nestěžuje společnost Arriva. Podle mluvčího Arriva Transport Česká republika Jana Holuba má firma lidí dost. Počet strojvedoucích je stabilní – okolo 250 zaměstnanců.
„Od roku 2019 se však s ohledem na každoroční rozšiřování sítě našich vlakových linek stále navyšuje. Strojvedoucí aktivně na trhu práce hledáme a zároveň si vychováváme i nové zaměstnance na tuto pozici v přípravných kurzech,“ sdělil Ekonomickému deníku Holub. Aktuálně firma nabírá zejména na Plzeňsku, kde bude od prosince příštího roku zajišťovat provoz na lince P3 z Plzně do Domažlic,
I Arriva má mezi strojvedoucími ženy, tři z nich nedávno dokončily kurz. Plat strojvedoucího u firmy dosahuje podle Holuba až 55 tisíc korun a dopravce nabízí i benefity.
RegioJet bude obsazovat v severních Čechách
Nižší jednotky strojvedoucích do plného počtu aktuálně chybí společnosti RegioJet. Podle mluvčí Renaty Stanislavové bude společnost v návaznosti na nové výkony rozšiřovat řady strojvedoucích zejména v Praze a v Brně. Pozice bude obsazovat také v severních Čechách v okolí Chomutova a Ústí nad Labem nebo na Vysočině v Havlíčkově Brodu.
„Naší prioritou je si strojvedoucí především vychovávat od úplného počátku. K tomu nám od ledna roku 2025 slouží vlastní akreditované školicí středisko RegioJet. Průměrný plat strojvedoucího se odvíjí především od délky praxe. Obecně se pohybuje nad úrovní platu u jiných dopravců,“ uvedla mluvčí.