V České republice má od příštího roku fungovat samostatná Inspekce silniční dopravy (INSID). K návrhu novely zákona o silniční dopravě, která ji řeší, na konci května skončilo připomínkové řízení. A sešla se v něm řada výhrad. Sdružení místních samospráv České republiky varuje před přetížením obcí kvůli nárůstu administrativy v souvislosti s vyřizováním pokut, Hospodářská komora České republiky popisuje komplikace související s převažováním přetížených nákladních vozidel a ministerstvo životního prostředí komentuje měření emisí.
Podle mluvčího ministerstva dopravy Jana Jakovljeviče nyní bude resort připomínky procházet a analyzovat. Inspekce silniční dopravy částečně převezme pravomoci policie, její zaměstnanci mohou samostatně kontrolovat nákladní vozidla a autobusy, prověřovat jejich technický stav, a to zda nejsou přetížená nebo měřit emise. A také mohou udělovat sankce. Nový úřad vznikne transformací Centra služeb pro silniční dopravu a jeho přibližně osmdesát zaměstnanců bude podle ministerstva dopravy převedeno pod nově vzniklou inspekci.
Kontroloři budou mít pravomoc provádět nízkorychlostní kontrolní vážení, kontrolovat povinné přestávky řidičů a zaměří se také na podvody s tachografy a používání zařízení, která zabraňují přimíchávání AdBlue.
„Kontrolní činnost Centra služeb pro silniční dopravu je v současné situaci plně závislá na asistenci příslušníků policie nebo celní správy, kteří jako jediní mohou zastavovat vozidla a vést kontroly. Silniční inspekce bude mít všechny pravomoci k provedení kontroly, takže bude moci provádět kontroly samostatně. Systém kontroly dodržování pravidel v silniční dopravě díky tomu bude mnohem efektivnější,“ uvedl ke vzniku inspekce ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
Mohlo by vás zajímat
Například Sdružení místních samospráv ale upozorňuje na to, že novela zákona o silniční dopravě, která vznik inspekce řeší, přinese změny, které budou znamenat v oblasti přestupkové agendy pro obce další zatížení. „Obce se potýkají personálním nedostatkem kvalifikovaných zaměstnanců, kteří by byli ochotni za stávající platové ohodnocení přestupkovou činnost vykonávat,“ zmiňuje sdružení v rámci připomínkového řízení.
Předkladatel návrhu novely zákona, což je ministerstvo dopravy, podle Sdružení místních samospráv České republiky ve zprávě RIA sice uvádí, že v rámci vytvoření nového správního úřadu bude mít připomínkovaná novela na obce pozitivní dopady, což odůvodňuje zvýšení příjmů místních rozpočtů, k vyčíslení přepokládaných příjmů z nově vybraných pokut však není nikde, a to ani v důvodové zprávě, doloženo, jak předkladatel došel k předpokládané výši 304 milionů korun.
Inspekce silniční dopravy bude úřadem s celostátní působností, proto by podle Sdružení místních samospráv měla v oblasti nízkorychlostního vážení mít působnost taktéž v oblasti projednávání přestupků v případě nízkorychlostního vážení, které sama provedla.
„Z personálního hlediska bude Inspekce vybavena dostatečným množství odborníků ze stávajícího Centra služeb pro silniční dopravu, kteří by posílené kompetence byli bezesporu schopni plnit,“ zmiňuje sdružení. A dodává, že by rozšíření rozsahu jejich kompetencí přineslo značné posílení výkonu státního dozoru, jež je v současné době, podle vyjádření členských obcí zcela nedostačující.
Čtěte také: Silniční inspekce si vyžádá změny osmi zákonů. Návrh je v meziresortním řízení
V rámci připomínkového řízení se vyjádřila také Hospodářská komora České republiky. Vznik Inspekce silniční dopravy považuje za pozitivní a věří, že pomůže zlepšit koordinaci a výkon státního odborného dozoru. Zároveň ale očekává i zlepšení vymahatelnosti povinností od zahraničních řidičů a dopravců. „A to jednak ve fázi doručování písemností do zahraničí, tak i ve fázi následného vymáhání neuhrazených sankcí,“ upozorňuje komora.
Nepřiměřené je také podle Hospodářské komory požadovat po řidičích, aby na místo vážení jeli například do vzdálenosti až 25 kilometrů. „ Proces vážení se tím značně prodlouží, a pokud vozidlo bude v pořádku, dopravce i řidič ztratí značnou část pracovní doby, řidiči se výrazně naruší pracovní režimy,“ uvádí.
Hospodářská komora také navrhuje úpravu, že zjistí-li se nízkorychlostním kontrolním vážením odchylka od stanovených hodnot na nápravu nebo celkové hmotnosti do výše 0,5 procenta, projedná se to pouze s řidičem bez nutnosti věc oznamovat obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností. „Při nepatrném překročením hodnot určujících přetížení vozidla nedává smysl zahajovat řízení i s dopravcem. Pokuta pro řidiče je v takovém případě dostatečnou sankcí a navrhovaná úprava bude snižovat administrativní i časovou zátěž úřadů i dopravců,“ konstatuje komora.
Po připomínkového řízení k novele zákona se zapojilo také ministerstvo životního prostředí. Přetěžování nákladních vozidel úřad považuje za zásadní aspekt nákladové neefektivity provozu a údržby silniční sítě. „Provádění dostatečného množství kontrol hmotnosti silničních vozidel a ukládání sankcí v odrazující výši proto pokládáme za klíčové. Na nedostatky v kontrolách dodržování hmotnostních limitů v silniční dopravě poukazuje i Národní kontrolní úřad,“ zmiňuje resort životního prostředí.
V rámci připomínek se obšírněji zaobírá oblastí emisí a navrhuje, aby pravomoc provádět technické silniční kontroly se zaměřením na splnění emisních norem získaly i obecní policie.
Tereza Čapková