INZERCE

Rozpočet SFDI na silnice nižší třídy ve výši 4 miliard korun je poloviční než by kraje potřebovaly. Foto: ŘSD

Silnice nižší třídy: rozpočet SFDI nestačí, v některých krajích je až polovina v havarijním stavu

Nedávno schválený rozpočet SFDI, který nyní putuje do Sněmovny, se dotkl především krajů, které spravují silnice II. a III. třídy. Na ty dostaly z rozpočtu mnohem méně, než by si silnice nižší třídy zasloužily. „Tato částka stačí tak na udržování komunikací, ne na jejich zlepšování“, zaznívá z krajů. Ty opakovaně požadovaly částku 8 milionů, pro rok 2022 dostaly polovinu, 4 miliony. Co jednotlivé kraje trápí a jaké finance by potřebovaly?

Královéhradecký kraj

 „Královéhradecký kraj vlastní 3 289 kilometrů silnic II. a III. třídy. V systému hospodaření s vozovkou evidujeme 45 procent vozovek v havarijním stavu. V posledních pěti letech jsme do krajských silnic investovali průměrně více jak jednu miliardu korun“, říká královehradecký hejtman Martin Červíček.

Částka, která je z rozpočtu SFDI vyčleněna pro královehradecký kraj, pokrývá asi 25 procent z celkové roční částky, kterou kraj vynakládá na opravy a rekonstrukce komunikací.  

„Finančních prostředků ze SFDI si velmi vážíme, využíváme je převážně na opravy a rekonstrukce silnic III. třídy, kde téměř není možné využívat evropské dotace. Za poslední roky evidujeme mírný trend zlepšování silniční sítě. K tomu, abychom tento trend udrželi a zásadně snížili podíl havarijních a nevyhovujících komunikací je třeba dalších 10-15 let investovat více jak jednu miliardu ročně“, říká hejtman a upozorňuje na to, jak důležitá je pravidelnost poskytování finančních prostředků ze SFDI:

„Klademe důraz na pravidelnost poskytování finančních prostředků ze SFDI, neboť jsme prakticky každý rok museli vždy čekat na to, kdy a zda se vláda nakonec uvolí, a podaří se finance vyčlenit. Případně jsme byli účastni nedůstojné hry, kdy do objemu 4 miliard pro kraje byly započítávány prostředky z evropských fondů“, dodává Martin Červíček

Středočeský kraj

 „Pro dosažení bezvadného stavu silnic ve správě kraje bychom jen ve Středočeském kraji potřebovali investice ve výši osmi miliard korun po dobu zhruba patnácti až dvaceti let. Vzhledem k možnostem krajského rozpočtu je to suma nereálná. K tomu je třeba podotknout, že rozpočtové určení daní, které dělí příjmy mezi kraje a putuje mimo jiné právě na silniční síť, zamrzlo na hodnotách roku 2010. Od té doby se ovšem do Středočeského kraje přistěhovalo minimálně čtvrt milionu obyvatel, a to není vůbec zohledněno. Tento z našeho pohledu nespravedlivý systém nás tak připravuje zhruba o dvě miliardy korun ročně“, říká hejtmanka Středočeského kraje Petra Pecková.

Pardubický kraj

 „Po pravidelném a garantovaném příspěvku z rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury voláme každoročně a jsem rád, že jsme pro rok 2022 dostali ujištění již v září. To pro nás samozřejmě znamenalo, že jsme mohli pokročit v přípravě řady projektů, které máme v zásobníku, ale bez kompletního finančního krytí není možné v jejich přípravě pokračovat. Bohužel se v minulosti často stávalo, že jsme prostředky od státu získali až v pokročilé fázi stavební sezony“, říká hejtman Pardubického kraje Martin Netolický.

Jihomoravský kraj

Za 4 miliardy jsme určitě rádi, nicméně dluh v krajské silniční síti je velký a bylo by tedy potřeba finančních prostředků mnohem více, aby se špatný stav pouze neudržoval, ale naopak zlepšoval. Například rekonstrukce a opravy mostů, kterých je 14 v havarijním stavu. Další desítky jsou pak ve stavu špatném a velmi špatném. Tato čísla chceme postupně snižovat“, říká radní pro dopravu Jiří Crha.

Kraj Vysočina

 „Částku 4 miliardy pro kraje na financování silnic II. a III. třídy bereme na vědomí a máme připravené akce k čerpání“, komentuje rozpočet vedoucí odboru dopravy a silničního hospodářství Krajského úřadu Hana Strnadová.

Moravskoslezský kraj

 „Správa silnic Moravskoslezského kraje se stará o 2735 kilometrů silnic nižších tříd a spravuje na nich 1122 mostů. Při vyhodnocování technického stavu ‚dvojek‘ a ‚trojek‘ se ukázalo, že třetina cest je ve špatném technickém stavu, také mosty potřebují omladit. I když kraj dlouhodobě pracuje na zlepšování kondice cest a mostních komplexů, potřebují další a další miliardové injekce na modernizaci. Takže my jsme každoročně schopni vyčerpat více prostředků a máme připraven ‚zásobník‘ staveb za mnohem více peněz, než kolik od státu a z dalších zdrojů získáme“, říká hejtman Moravskoslezského kraje Ivo Vondrák.

Olomoucký kraj

„Částka z dotace SFDI je pro Olomoucký kraj na téměř 1600 kilometrů krajských silnic v havarijním stavu nedostatečná. Asociace krajů České republiky opakovaně požadovala po vládě navýšení objemu financí na opravu krajských cest na 8 miliard“, říká hejtman Olomouckého kraje Josef Suchánek.

„Na rekonstrukce silnic II. třídy využíváme evropských dotací, které bohužel nelze použít na silnice III. třídy. Proto z dotace SFDI financujeme primárně silnice III. třídy a mosty v havarijním stavu“, dodává.

 Plzeňský kraj

„Čtyři miliardy korun pro opravy silnic II. a III. třídy rozhodně nestačí. Kraje opakovaně požadovaly 8 miliard  ročně, protože jen s takovýmto každoročním přispěním státu by se silnice II. a III. třídy postupně zkvalitňovaly. Vyčleněná částka zlepšení silniční infrastruktury výrazně zpomalí. Jsme si vědomi, že stav státních financí není dobrý, ale zároveň jsme přesvědčeni, že bychom dokázali v krajích mnohé i s příspěvkem ve výši 6 miliard korun“, upozorňuje hejtmanka Plzeňského kraje Ilona Mauritzová.

Karlovarský kraj

„Vyčleněný objem finančních prostředků pro kraje odpovídá příspěvkům z minulých let. Nicméně Karlovarský kraj má v současné době připraveny stavební akce, na které při této alokaci již nebudou zbývat peníze a budou muset být odloženy do následujících let. Dále se v rozpočtu SFDI na rok 2022 neobjevují finanční prostředky slibované na opravy a rekonstrukce mostů na silnicích II. a III. tříd. Karlovarský kraj měl pro rok 2022 přislíbeno 54 milionů korun, na které zajistil projektové dokumentace a jsou na ně vydána stavební povolení. Pokud nebudou tyto prostředky uvolněny, budou i tyto stavební akce odloženy do následujících let“, říká hejtman Petr Kulhánek

Ústecký kraj

„Příspěvek od státu ve výši 4 miliard korun je určený na financování silnic II. a III. třídy z rozpočtu SFDI a je využívaný převážně na velkoplošné opravy. Ústecký kraj samozřejmě vítá každý finanční příspěvek, který může na opravy krajských silnic využít. Z pohledu celkového technického stavu silnic a mostů by ale potřeboval příspěvek vyšší pro zajištění nutných oprav“, zaznívá i z Ústeckého kraje.

Dlouhodobě kraje prostřednictvím AKČR upozorňují na opakující se každoroční problém, a to že smlouvy na poskytnutí financí jsou uzavírány až v průběhu daného roku, což velmi komplikuje časový průběh přípravy a realizace akcí.

„Ústecký kraj dlouhodobě prosazuje, aby příspěvek SFDI na silnice II. a III. třídy byl pevnou součástí rozpočtu SFDI“, uzavírá hejtman.

Jana Bartošová, Silvie Purmová