Ve víru událostí posledních týdnu zanikla jedna ne nepodstatná informace. Během oficiální návštěvy Asie ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela jednal se zástupci malajské společnosti PETRONAS o dodávkách stlačeného zemního plynu. Společnost si mezitím detailně prosondovala evropský trh. V Evropě provedla průzkum, kterého se účastnilo na 7 000 spotřebitelů. Z jejího závěrů mimo jiné vyplývá, že cca 12 procent Evropanů neví, co by se dalo udělat pro snížení uhlíkové stopy jejich automobilu.
„Malajsii jsem navštívil jako vůbec první český ministr průmyslu a obchodu. Jedním z důležitých jednání v Malajsii byla schůzka s viceprezidentem největší státní energetické společnosti PETRONAS, se kterým jsem jednal o budoucí spolupráci v rámci dodávek LNG pro Českou republiku. PETRONAS v současné době rozvíjí projekty po celém světě a některé by mohly ve střednědobém horizontu pomoci k větší diverzifikaci zdrojů a k posílení energetické bezpečnosti i nám a Evropě,“ uvedl k jednáním se společností PETRONAS ministr Jozef Síkela (STAN).
Během svého pobytu v Malajsii koncem února vystoupil Síkela v úvodní části konference EU – Indo Pacific Regional Energy Conference (první den byl věnován LNG, druhý den pak vodíku), kde shrnul i zkušenosti z CZ PRES a energetických rad.
Poté zahájil Česko-malajsijské obchodní fórum, v jehož rámci bylo podepsáno memorandum o spolupráci mezi Svazem průmyslu a dopravy ČR a Národní průmyslovou a obchodní komorou Malajsie (NCCIM) a smlouva mezi českými poskytovateli tréninku pilotů a jejich místními partnery.
Dále se v rámci pracovního oběda sešel s vedením obchodní skupiny Erwan Group (obchodní část delegace paralelně navštívila plovoucí solární elektrárnu této společnosti), aby poté navštívil spolu se členy obchodní části delegace energetické monitorovací centrum malajsijské společnosti EDRA, jehož vybavení pochází z České republiky.
První den návštěvy Malajsie ministr završil jednáním se svým malajsijským protějškem, ministrem mezinárodního obchodu a průmyslu Zafrul Tangku Abdul Aziz.
Druhý jednací den pak ministr strávil jednáním s vedením společnosti PETRONAS a s představiteli Královského Kelantanského investičního fondu.
Podle agentury Fitch Solutions Country Risk & Industry Research se produkce LNG v Malajsii zvýší díky kombinaci navýšení výrobní kapacity LNG a potenciálnímu zvýšení produkce LNG v závodě Bintulu. Zejména plovoucí projekty LNG doslova mění malajsijské prostředí LNG, protože jsou považovány za kapitálově méně náročné a flexibilní.
Státní společnosti PETRONAS a Sabah Oil & Gas Development Corporation pokračují v realizaci třetího projektu plovoucího LNG v blízkosti pobřeží o kapacitě 2 miliony tun ročně (mtpa) nazvaného ZLNG ve státě Sabah, neboť v prosinci 2022 oznámily konečné investiční rozhodnutí.
Tento projekt by měl být uveden do provozu v polovině roku 2027 a zvýší celkovou výrobní kapacitu LNG v Malajsii z 32 milionů tun za rok v roce 2022 na 34 mil. tun za rok v roce 2027.
PETRONAS se poohlíží po Evropě
Evropa je pro státní malajsijský koncern PETRONAS velmi zajímavým trhem. Společnost PETRONAS Lubricants International (PLI) zveřejnila na sklonku února závěry ze své nové evropské zprávy, která odhaluje rozdíly mezi znalostmi a aktivitami spotřebitelů, pokud jde o udržitelnější vozidla. Až 80 procent respondentů tvrdí, že chtějí přispět k ekologičtějšímu automobilovému průmyslu, ale více než třetina (38 procent) by nebyla ochotna platit více za alternativní produkty.
PETRONAS Lubricants International (PLI) je globální výrobní a marketingová odnož společnosti PETRONAS, národní ropné korporace Malajsie. Společnost, založená v roce 2008, vyrábí a prodává celou řadu automobilových a průmyslových maziv na více než 100 trzích po celém světě.
Rostoucí ceny energií a životní náklady podle PETRONAS způsobují, že spotřebitelé všude na světě utahují své peněženky, což ztěžuje výběr udržitelnějších řešení. Regionální průzkum společnosti PETRONAS Lubricant International, kterého se zúčastnilo 7 000 spotřebitelů v šesti zemích, ukázal, že země jako Itálie, Španělsko, Polsko a Francie jsou ochotny zaplatit o malé procento více za výrobky podporující ekologičtější jízdu – 11 až 20 procent – nejméně ochotná zaplatit více je Velká Británie.
Další rozdíly jsou patrné generačně, neboť 46 procent příslušníků generace Z je rovněž ochotno platit o 11 až 20 procent více, ale většina osob starších 55 let tvrdí, že ceny by se neměly měnit (62 procent). To odráží tlak na příjmy a odchody v různých fázích života, jako jsou splátky hypoték, důchody a vlastnictví vozidel. To také posiluje generační rozdíly, pokud jde o širší pohled na udržitelnost.
Existuje určitá úroveň porozumění klíčovým faktorům, které mohou ovlivnit uhlíkovou stopu vozidla, nicméně hrozí, že některé z nich budou přehlíženy s cílem krátkodobě ušetřit peníze. Mezi pět nejvýznamnějších faktorů, které mají vliv, patří: používání správného paliva (77 procent), stáří vozidla (75 procent), řidičské návyky (73 procent), údržba vozu (72 procent) a olej (71 procent).
Kromě těchto faktorů existují podle průzkumu PETRONAS rozdíly v chápání toho, co lze ještě udělat mezi jednotlivými zeměmi a věkovými kategoriemi. V průměru 12 procent Evropanů neví, co by se dalo udělat pro snížení uhlíkové stopy jejich automobilu. To poukazuje na příležitost pro vedoucí představitele průmyslu připravit řidičům jasný plán, který jim umožní činit informovanější rozhodnutí. Nejde jen o palivo, které tankujeme do svých aut.
„Je třeba vzít v úvahu více prvků, například výběr používaných mazacích kapalin – nejlepší kapaliny mohou dosáhnout tříprocentní úspory paliva a optimalizovat tepelnou účinnost, což vede k celkovým úsporám a lepšímu výkonu vozidla. Dokonce i balení výrobků, například volba sáčku v krabici nebo recyklovaného plastu, může mít vliv,“ uvádí dále společnost k výsledkům evropského průzkumu.
Kromě toho se 40 procent respondentů podle PETRONAS domnívá, že automobilový průmysl by mohl udělat více pro to, aby byla vozidla udržitelnější. To je cílová oblast pro mnoho zemí, aby pomohly snížit emise uhlíku, ale 83 procent respondentů si přeje, aby společnosti udělaly více pro to, aby pomohly i v tomto směru.
Významnou překážkou pro dosažení cílů udržitelnosti jsou opět náklady, neboť 42 procent respondentů požaduje snížení cen a lepší výběr pro osoby s různými potřebami v oblasti vozidel (31 procent).
Domenico Ciaglia, generální ředitel společnosti PETRONAS Lubricants International pro region EMEA, k tomu řekl: „S životními náklady se potýkáme ve všech koutech světa. Nacházíme se v době, kdy průmysl stále více tlačí na pilu a inovuje události, aby přešel na řešení, která zlepšují naši planetu. Je na podnicích, jako je ten náš, aby ukázaly motoristům, že stále existují cenově dostupná řešení a kroky, které můžeme podniknout, jako je pravidelná údržba vozidel, výběr mazacích kapalin, které šetří palivo a zlepšují výkon elektromobilů, hybridů a ´tradičních´ automobilů, nebo výběr obalů vyrobených z recyklovaného plastu.“
„Společnost PLI se snaží pomoci svým zákazníkům pochopit, že péče o vozidlo nemusí být obtížný nebo náročný úkol. Chceme změnit myšlení spotřebitelů, abychom jim pomohli vybrat si ten nejlepší vůz, a ukázat, že v automobilovém průmyslu je možné dosáhnout pozitivních změn,“ uvádí státní malajsijský koncern.
(nik)